
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

Description of document: Five (5) most recent Monthly Reports to the Broadcasting 
Board of Governors (BBG) (2015) 

 
Requested date: 25-January-2017 
 
Released date: 13-June-2017 
 
Posted date: 26-June-2017 
 
Source of document: BBG FOIA Office 

Room 3349 
330 Independence Ave. SW 
Washington, D.C. 20237 
Fax: (202) 203-4585 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The governmentattic.org web site (“the site”) is noncommercial and free to the public.  The site and materials 
made available on the site, such as this file, are for reference only.  The governmentattic.org web site and its 
principals have made every effort to make this information as complete and as accurate as possible, however, 
there may be mistakes and omissions, both typographical and in content.  The governmentattic.org web site and 
its principals shall have neither liability nor responsibility to any person or entity with respect to any loss or 
damage caused, or alleged to have been caused, directly or indirectly, by the information provided on the 
governmentattic.org web site or in this file.  The public records published on the site were obtained from 
government agencies using proper legal channels.  Each document is identified as to the source.  Any concerns 
about the contents of the site should be directed to the agency originating the document in question.  
GovernmentAttic.org is not responsible for the contents of documents published on the website. 



Broadcasting 
Board of 
Governors 

330 Independence Ave.SW 
Cohen Building, Room 3349 
Washington, DC 20237 

T 202.203.4550 
F 202.203.4585 

Office of the General Counsel 
Freedom of Information and Privacy Act Office 

June 13, 2017 

RE: Request Pursuant to the Freedom of Information Act - FOIA #17-032 

This letter is in response to your Freedom oflnformation Act (FOIA) request dated 
January 25, 2017 to the Broadcasting Board of Governors (BBG), which the Agency 
received on February 6, 2017. In your request, you seek a copy, in electronic format, of 
the five most recent Monthly Reports to the BBG Board. 

For tracking purposes, your request was assigned Reference Number FOIAl 7-032. 
Please refer to this number in all future correspondence regarding your request. 

The agency has completed its search for and review of documents responsive to your 
request, which are on the CD-ROM enclosed with this letter. Certain information has 
been redacted from the enclosed documents pursuant to FOIA Exemption 6 to protect 
individual personal privacy interests and FOIA Exemption 7(F) to protect law 
enforcement information that could reasonably be expected to endanger the life or 
physical safety of any individual, and such redactions have been marked with the 
codes (b)(6) and (b)(7)(F). No other information was redacted or withheld, and all 
responsive documents have been provided to you. There were no chargeable fees 
associated with your request. 

This concludes the Agency's response to your request and it is now closed. You may 
contact me or the Agency's FOIA Public Liaison at 202-203-4550 for any further 
assistance and to discuss any aspect of your request. Additionally, you may contact 
the Office of Government Information Services (OGIS) at the National Archives and 
Records Administration to inquire about the FOIA mediation services they offer. The 
contact information for OGIS is as follows: Office of Government Information 
Services, National Archives and Records Administration, 8601 Adelphi Road-OGIS, 
College Park, Maryland 20740-6001, e-mail at ogis@nara.gov; telephone at 202-741-
5770; toll free at 1 877-684-6448; or facsimile at 202-741-5769. 

Finally, if you are not satisfied with this response to your request, you may file an 
administrative appeal with the Agency by writing to: Chairperson, Access Appeal 

•
~-

' 

I 



June 13, 2017 
Page 2 

Committee, BBG, Suite 3349, 330 Independence Avenue, SW, Washington, DC 
20237. Your appeal must be postmarked or transmitted by fax to 202-203-4548 
within 90 days of the date of this letter. 

If there are any other questions regarding your request, please contact me at 202-203-
4550 or the Office of the General Counsel at the above address. Currently, inquiries 
are not accepted via E-mail. 

Sincerely, 

~~ 
Andrew T. Krog 
FOIA and Privacy Act Officer 



MEMORANDUM FOR: Broadcasting Board of Governors 
FROM:    Interim CEO & Director, André Mendes 
DATE:    May 20, 2015 
SUBJECT:   IBB Monthly Report for April 2015 
 
 
GLOBAL OPERATIONS: 
Technology Services and Innovation (TSI) 
• TSI has assembled an easily transportable Fly-Away FM Transmitting System and 

demonstrated it on April 28.  The system can be readily transported on a commercial flight 
and then set-up in minutes for urgent broadcasts to critical target audiences. 

• Tropical Storm Bavi passed south of the Mariana Islands on March 15 and impacted 
operations at both the BBG Tinian and Saipan Transmitting Station sites.  The storm 
damaged five of Tinian’s antennas but final repairs were completed by March 31. 

• Because of safety concerns with the severely corroded guy wires, it was necessary to remove 
a number of antennas at the Sri Lanka Transmitting Station from service until a thorough 
inspection could be made of the antenna towers.  We are arranging for a structural expert to 
travel to the station to undertake these investigations. 

• The Agency received no notifications from the United States Computer Emergency Response 
Team (US-CERT) of any suspicious activity being directed towards or emanating from the 
Agency’s computing infrastructure.  However, four workstations were detected 
communicating with command and control centers through a malware infection.  These 
infections may have been a result of drive-by infections due to visiting sites serviced by a 
malicious Russian advertising site.  All systems were remediated.  Forensic scanning tools 
identified five additional workstations having indicators of compromise (IOCs).  The 
workstations were also remediated. 

• The Senior Agency Official for Privacy coordinated a Privacy Breach Notification Team 
meeting to review the impact of a privacy breach with the Agency PIV card application form 
on the Agency’s legacy SharePoint site.  Only nine employees were potentially impacted by 
the breach, and the breach was remediated.  The Breach Notification Team prepared a 
notification letter that described the nature of the breach and actions employees could take to 
protect themselves. 

 



MEMORANDUM FOR: Broadcasting Board of Governors 
FROM:    Interim CEO & Director, André Mendes 
DATE:    June 22, 2015 
SUBJECT:   IBB Monthly Report for May 2015 
 
 
Federal Employee Viewpoint Survey 
The Federal Employee Viewpoint Survey closed on June 12.  Preliminary results indicate BBG’s 
response rate to be around 72%.  Between August 2015 and December 2015, OPM will provide 
BBG with final response rates and employee satisfaction scores.  We expect the final results to 
be a few percentage points higher than our current tabulation.  As compared with this time in 
2014, BBG’s response rates were 65.9% and the final OPM number came in at 68.7%.  The 
BBG’s participation rates are 9% above last year and a remarkable 61% higher than the Federal 
Government at large. 
 
Technology Services and Innovation (TSI) 
• BBG has provided ongoing updates with employees regarding the June 4th Office of 

Personnel Management (OPM) cyber intrusion to include messages from the Interim CEO 
and Director, the Chief Information Officer, and OPM.  We will continue to monitor and 
follow up with stakeholders as necessary. 
 

• TSI continues to work with the embassy in Amman to direct officials of Jordan Radio and 
TV to fulfill their contractual obligations to us to restore BBG’s leased FM sites at Amman 
and Ajloun to full operating power. 

 
• TSI added additional shortwave transmissions of VOA Kinyarwanda/Kirundi in response to 

the turmoil in Burundi.  TSI also extended the VOA shortwave Amharic, Afan Oromo, and 
Tigrigna transmissions to cover the Ethiopian general elections. 

 
• U.S. Ambassador Cynthia Akuetteh (U.S. Embassy Gabon) visited the Sao Tome 

Transmitting Station in early April.  She was favorably impressed by the station’s operation 
and friendly team who worked several days to prepare the building and grounds for her first 
visit to Sao Tome.  André Mendes also visited Sao Tome in early May to meet with station 
staff and to visit local officials and institutions. 
o In April, Sao Tome station staff members promptly responded to an urgent distress call to 

help a stranded fisherman caught in turbulent waters well offshore. They launched the 
Station’s Zodiac boat in heavy seas and brought the stranded fisherman and his dugout to 
shore. This type of community service is priceless and reflects well on the entire staff and 
operation of the station in Sao Tome. 
 

• The agency received no notifications from the United States Computer Emergency Response 
Team (US-CERT) in the past month of any suspicious activity being directed toward or 
emanating from the agency’s computing infrastructure. 

 



2 

 

Office of Digital & Design Innovation (ODDI) 
• VOA ‘Audio Streamer’ Application Submitted to the iOS and Android App Stores on 

June 17 
The free, official VOA Mobile Streamer application serves broadcast audio news in more 
than 30 different languages to your Android devices, iPhone, iPod Touch, and iPad. The 
VOA Mobile Streamer allows users to: 
o Listen to hundreds of radio news programs on-demand in more than 30 different 

languages 
o Hear live radio broadcasts streaming in dozens of languages 
o Save download time and data costs with the Low-Bandwidth Mode in the settings 
o Share your favorite audio by e-mail, Twitter, Facebook, Google+ and other social 

media services 
 
• What is the Unique Value of the Mobile Streamer for VOA & Its Audiences? 

o It allows VOA to better serve and connect with audiences in low-bandwidth countries 
using click-to-call cellular/voice minutes to get our audio content, instead of having to 
stream it over costly data connections. 

o It offers a new way to experience VOA audio content through a unique and refreshing 
design offering a non-traditional news app experience, especially for younger audiences 
that might be turned off by the more traditional news approach. 

o It offers a passive, hands-free way to consume VOA’s content while commuting to 
work or doing other tasks. 

o It helps showcase the depth and breadth of all the thousands of hours of VOA audio 
programs we produce each week. 

o It allows us to leverage AudioNow’s international IVR infrastructure. 
 



MEMORANDUM FOR: Broadcasting Board of Governors 
FROM:    Interim CEO & Director, André Mendes 
DATE:    August 20, 2015 
SUBJECT:   IBB Monthly Report for July 2015 
 
 
Global Strategy 
• BBG Editorial Retreat on Extremism 

One of the most persistent issues facing the United States and the world is violent extremism 
on a global scale.  U.S. international media (USIM) has been deeply involved in covering the 
growth of extremism.  Drawing on its high credibility and trust, and on its deep 
understanding of history and culture of the affected societies, USIM has helped global 
audiences to understand the nature of the rising threat.  On July 23, over forty editorial 
leadership and staff from around USIM gathered for a one-day discussion on the role and 
practice of our journalism to audiences in markets experiencing a rising tide of extremism.  
Please see attached summary report. 

• Marketing 
Office of Strategy and Development (OSD)/Marketing is in the midst of a series of affiliate 
conferences scheduled to take place in Tanzania, the Democratic Republic of the Congo, 
Cambodia, Indonesia, Ecuador, and Peru.  These conferences are an important reward and 
recognition for partner stations, as well as a key source of information on how we might 
work better with them in the future.  Representatives from the relevant USIM networks are 
also attending the conferences.  In Lima, Peru, VOA’s leading partners in Latin America will 
come together to discuss the joint creation of a Spanish-language channel for the hemisphere. 

• Development 
OSD/Development is working fast to bring in a significant amount of money for special 
programming from outside funders before the fiscal year ends.  Deals in the works should 
bring in at least $1 million for projects in the Baltics, Afghanistan, the DRC, Nigeria, 
Senegal, Burundi, Cote d’Ivoire, and elsewhere. 
 
The VOA documentary on women’s rights, created in partnership with Asia-Pacific 
Broadcasting Union (ABU), has been completed.  Its release will be timed for the 20th 
anniversary of the Beijing UN World Conference on Women.  The documentary will be shown 
at ABU and possibly the UN and other forums.  It is intended to be part of an ongoing series 
produced with ABU colleagues, and represents a new model of collaborative content creation.  

• Performance Review 
Office of Performance Review (OPR) conducted a spot analysis following a query from State 
Department regarding VOA’s policy in using the term Rohingya for Muslims in western 
Burma.  OPR found VOA’s usage and reporting is consistent with State’s policy in respecting 
self-identification by this group, and recommended VOA incorporate its guidelines into its 
VOA Newsroom Stylebook and hold a workshop for its writers on the subject. 

Operations 
• VOA Indonesian Video Migration to Prague 

All VOA Indonesian video streaming content was migrated to Prague on July 9, a major 
milestone for the Streaming Migration Project.  At this time, all VOA audio and video 
streaming content has now been successfully migrated to Prague.  The Network Control 



2 

 

Center (NCC) in Washington is feeding all VOA streaming content via the MPLS terrestrial 
fiber network to the Prague Pangea Team, which then encodes and uploads the programming 
to Akamai for use on web pages, mobile devices, etc.  The entire project team is participating 
in an ongoing series of project close-out meetings to ensure that all punch-list items are 
addressed and that the responsibilities of each element (VOA, NCC, RFE/RL) are clearly 
defined and documented. 

• Threat Messages 
Numerous “threat messages” (non-specific) towards our correspondents were recently 
received through the agency network and social media(YouTube), most recently by VOA 
PNN and Azerbaijan Services and are being investigated by the agency’s IT and security 
offices. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



3 

 

To:  Board of Governors 
From:  Robert Bole, Director of Global Strategy 
Through: André Mendes, Interim Chief Executive Officer and Director   
Date:   August 11, 2015 
 
Subject:  REPORT - BBG Editorial Retreat on Extremism: Insights/Ideas 
 
 
One of the most significant issues facing the United States and the world is growth of violent 
extremism on a global scale.  U.S. international media (USIM) has been deeply involved in 
covering extremism; drawing on its established credibility and trust, and on its deep 
understanding of history and culture of the affected societies, we have helped global audiences to 
understand the nature of this rising threat. 
 
On July 23, 2015, editorial leadership from around USIM gathered for a one-day discussion 
on the role and practice of our journalism in markets experiencing a rising tide of extremism. 
The afternoon focused on the management of the editorial challenges raised by actively 
addressing those issues.  As an initial framework, two critical editorial insights/questions 
helped drive the conversation on the role of USIM in responding to extremism. 
 

• How does our journalism expose the true nature of violent extremism and how can 
USIM be effective in in engaging audiences, especially online, exposed to extremist 
propaganda? 

• While in the long-term our content can alter the trajectory of radicalization, what is 
our role in the short-term in exposing the violent extremism targeting our audiences? 

 
Overview of the Policy Environment 
The 2015 National Security Strategy focused on “combatting the persistent threat of terrorism,” 
most notably the information space to “…[support] alternatives to extremist messaging…”  
Government Agencies received direction in its FY 2016 Global Engagement Guidance that 
“…the United States Government’s approach must continue to shift to longer-term, results-
driven programs focused on countering recruitment and radicalization, and shifting the discourse 
away from violent extremism.”  
 
Specifically, the BBG has a role in the Administration’s strategy to counter the Islamic State of 
Iraq and the Levant (ISIL) within Line of Effort #6, “Exposing ISIL’s True Nature.”  In FY 
2015, BBG received funds ($6.3M) to implement an expansion of our work in Iraq, Turkey, the 
Kurdish region, as well as in global content; in FY 2016, proposals are to renew this funding 
(Senate at $6.3M and the House at  $8.8M). 
 
USIM Role in Responding to Closed Media Environments/Propaganda 
A central mission of USIM is exposing propaganda by leveraging fact-based, high-quality 
journalism that presents and explains U.S. policy and assists audiences in understanding 
democratic values, civil society and human rights.  USIM also has a traditional role in using its 



4 

 

distribution capabilities to penetrate denied/closed information environments, such as North 
Korea, Cuba, China and Russia. 
 
Extremist groups have excelled in creating new forms of propaganda/conspiracy theories that 
obscure U.S. policy and actively undermine western values, human rights and civil society.  
They are closing information environments and denying those audiences access to a full range of 
information. 
   
USIM has different capabilities that fulfill our mission and present a robust response to the 
growing threat of extremism.  IBB works with fellow government Agencies to ensure that the 
Agency fulfills its role within public diplomacy.  VOA is a worldwide platform that provides 
audiences with a clear, fact-based understanding of the impacts of extremism in all of its global 
complexity, while presenting the policies of the U.S. clearly and effectively.  BBG networks (and 
VOA in select locations) directly unmask extremist propaganda and engage local audiences with 
news and information that exposes the fallacy of extremist groups’ messaging of their 
invincibility and infallibility. 
 
Retreat Logistics & Background 
Approximately forty staff members from VOA, RFE/RL, RFA and MBN participated.1  The 
one-day retreat was structured around four panels, three case studies and one keynote.  The 
keynote speaker, Ambassador Husain Haqqani (former Pakistan Ambassador to the United 
States), was introduced by Governor Weinstein. 
  
The panels were as follows: The Role of Information in Extremism (moderator IBB Bill Bell), 
BBG’s Role & Establishing Redlines (moderator IBB Gary Thatcher), Best Practices for 
Establishing the Credibility of USIM on Extremism (moderator IBB Jeff Trimble), and Editorial 
Challenges when “Countering” Violent Extremism (moderator RFA Libby Liu).   
 
The case studies included presentations of Dandalin VOA, a Hausa mobile content stream, 
MBN’s forthcoming Delusional Paradise program, and RFE/RL’s Russian digital media 
response team, DIGIM. 
 
Key Insights/Questions 
The following are a series of insights/questions that resonated with the editorial leaders during 
the retreat. 
 

• USIM has a role in ‘the clash of ideas’ by covering voices of moderation and ‘free 
thinkers’ of the Muslim world, by reaching wider audiences in highly partisan media 
environments, and using fact-based reporting to debunk conspiracy theories about 
U.S./western policies and actions. 

• Extremism thrives where there is a lack of complexity or curiosity about the world, its 
people and how modern societies face their challenges.  The beginning of extremism 
starts with closing of the mind to the possibility of a non-violent vision of the future. 

                                                           
1 OCB Director Carlos Garcia was planning to attend, but had a last minute conflict. 



5 

 

• Even while media availability grows, much of the world’s news space is highly partisan 
and interest-based.  Digital channels can be highly radicalized (“digital ghettos”), where 
potential recruits have a higher chance of connecting and interacting with an extremist. 

• Within these ‘digital ghettos’ radicalized individuals are mobilized to take action (i.e. 
recruitment, lone wolf acts), generally, through a ‘personal touch’, a specific message(s) 
crafted by a real person, either through social media or physical meeting. 

• An important outcome of USIM’s news and information is in exposing the fallacy around 
the air of invincibility and infallibility of extremists; especially within the ‘digital ghetto’, 
and regions where extremists are controlling physical territory. 

• A sense of those attending was that USIM’s role is most powerful and effective in 
preventing radicalization through the support of open media environments and the growth 
of civil society.  The clear sense was USIM is not the most effective platform for 
‘converting’ extremists already committed to the ideology, though we can introduce 
doubt into extremist minds. 

• A secondary outcome is that through its media USIM prompts governments and 
communities to confront the radicalization and growth of extremists. 

• While coverage of news events are essential, USIM must be aware that there is danger to 
extend and even support the distribution of violent extremist propaganda or the stories that 
the extremists entice USIM to cover.  USIM must exercise thoughtful editorial control. 

• USIM editors are aware of and must continue to guard against the danger of ‘false 
equivalency’ in coverage of extremists through the practice of giving equal media time 
and space to their demonstrably invalid position for the sake of supposed reportorial 
balance. 

• In a crisis, audiences tend to consume media that reinforces their own opinions.  In 
markets where there are high levels of association with extremist ideology, USIM 
credibility is not assured.  USIM will grow its credibility by engaging audiences and by 
ensuring it has an authentic understanding of audiences’ culture, history, outlook, 
language, as well as grievances.  

• While every USIM entity has their own set of core rules with regard to commenting, 
trolls, hate speech, and etc., there is more opportunity for editors and journalists to trade 
best practices. 

• Overall, many participants pointed out that this type of pan-USIM editorial meeting is 
beneficial and highly necessary to grow a more collaborative and engaged culture within 
the BBG.  Many editorial leaders met each other for the first time leading to new 
relationships and contacts. 
 

Next Steps 
Global Strategies is working on a number of follow-up steps to advance the BBG’s role in 
responding to extremism, including the IBB’s participation in policy development and execution. 
 
In short: 
 

1. Develop a short (2-3 page) policy paper for the interagency to provide a clear 
statement on the role, capabilities and firewall redlines of USIM within the U.S. 
government’s countering violent extremism (CVE) policy. Working with the 



6 

 

CEO/Board, we will brief the Administration (NSC, State), interagency partners, and 
Congress – a formula we followed successfully with Countering Revanchist Russia. 

2. Request all entities to provide their internal policies in engaging and responding to 
extremism commenting, use of materials/content generated by extremists, and other 
related editorial policies.  We will compile and do a light analysis of best practices for 
potential improvements. 

3. Organize three to five small group editorial best practice discussions with retreat 
participants to address specific questions, such as “best methods for monitoring and 
eliminating trolls,” or “engaging in delicate conversations” that may attract extremists in 
civil discussions. 

4. Convene small group of entity/editorial leadership to plan for increased collaboration, 
especially editorial planning for USIM-wide enterprise reporting, such as our ability 
to covering the Middle East from all perspectives. 

5. Propose the development of a USIM Global Extremism Coverage Report, a weekly 
email newsletter of select USIM published (translated) analysis and articles to be 
distributed to U.S. government, Congress, think tank staff, journalists, and other key 
stakeholders/influencers around the world. 

 
 
 
 



 
 

 
- 1 - 

 

   
To: Broadcasting Board of Governors    
 
From: Brian Conniff, President     
 
Subject: Monthly Report for May 2015 
 
Date: June, 18 2015 
 
 
A.   Firewall 
 
Nothing to report. 
 
B. Challenges/Issues 
 
Alhurra Correspondent Bashar Fahmi Still Missing 
Alhurra Correspondent Bashar Fahmi continues to be missing in Syria. Fahmi was last heard from 
on Aug. 20, 2012 when he was caught in a firefight in Aleppo, Syria.  Since then there has been no 
word as to Fahmi’s status.  
 
RFI Integration with MBN 
Plans to consolidate RFE/RL’s Radio Free Iraq Service into MBN’s Radio Sawa are progressing. 
Selected RFI staff will transfer into Radio Sawa during the summer and new programming will start 
in September.  

 
Alhurra and Radio Sawa Transmitter Issues 
Alhurra and Radio Sawa’s transmitters in Mosul and Ramadi continue to be off the air due to 
security concerns, while Radio Sawa’s FM transmitter in Basra continues to be off the air for 
repairs.  

 
Radio Sawa’s Ajloun transmitter in Jordan went off the air and is now operating at an auxiliary site 
(near Amman) at 1kw. When the transmission moved to the auxiliary site, it reaches northern 
Amman, but not the Syrian border.  
 
Radio Sawa’s Amman FM transmitter is at 10 percent of the power due to damage to the 
transmitter.  Additionally, JRTV says the transmitter site will be closed in less than six months. The 
BBG is exploring wither the new equipment will be suitable for the new site.  
 
Raise Your Voice Campaign 
MBN continues to move forward on several new programs (TV and radio) and digital properties for 
the Raise Your Voice Campaign.  This campaign is designed to encourage Iraqis to speak out and be 
a part of the discussion and debate about the fight against extremism and the underlying causes of 
terrorism.  MBN is currently in the process of recruiting staff and securing studios/sets for the new 
programs.  



- 2 - 

MBN Working With State Department 
MBN President Brian Conniff and Vice President of Network News Daniel Nassif met with the PAO 
officer for Yemen.  During the meeting they discussed MBN’s efforts in covering Yemen and 
opportunities to work with the Embassy (when it reopens). 
 
In a separate meeting, Conniff and Nassif met with representatives from the State Department’s 
Near Eastern Affairs Bureau to discuss MBN’s efforts in the Maghreb and opening of MBN bureaus 
in the region.   
 
On May 12, the State Department’s Dubai Regional Media Hub used MBN’s studios for PAO media 
training. Recipients of the training stated that they found the use of an actual TV and radio studios 
very useful as part of the curriculum.  

 
Awards 
Radio Sawa won the Silver Award at the New York Festival awards honoring the World’s Best Radio 
Programs.  The report highlighting the plight of Syrian children was honored in the Best Human 
Interest category. Two other Radio Sawa reports were named as finalists including:  

• Sawa Magazine report on a Trifaith Center for Best Human Interest story.  
• Sawa news report on Underage Marriage in Sudan for Best Investigative Reporting.  

Winners will officially be announced at a ceremony on June 22nd. 
   

C. Legal and Personnel 
 
MBN is currently recruiting for a new Chief Financial Officer.  After nearly five years of service, 
MBN’s CFO has moved on to a new position closer to his home in Florida.     
 
D. Cyber Security/Security 
 
New protective vests and helmets were shipped via DHL to Baghdad on May 29 with facilitation 
support by the Department of State.  The equipment was received in Baghdad on June 15. 



 
 

 
- 1 - 

 

   
To: Broadcasting Board of Governors    
 
From: Brian Conniff, President     
 
Subject: Monthly Report for June 2015 
 
Date: July 17, 2015 
 
 
A. Firewall 
 
Nothing to report. 
 
B. Challenges/Issues 
 
Alhurra Correspondent Bashar Fahmi Still Missing 
Alhurra Correspondent Bashar Fahmi continues to be missing in Syria. Fahmi was last heard from on 
Aug. 20, 2012 when he was caught in a firefight in Aleppo, Syria. Since then, there has been no word as 
to Fahmi’s status.  
 
RFI Integration with MBN 
Plans to consolidate RFE/RL’s Radio Free Iraq Service into MBN’s Radio Sawa are progressing. Selected 
RFI staff will transfer into Radio Sawa during the summer and new programming will start in September.  
 
Alhurra and Radio Sawa Transmitter Issues 
Radio Sawa’s transmitter in Ramadi is back on the air. Alhurra and Radio Sawa’s transmitters in Mosul 
continue to be off the air due to security concerns, while Radio Sawa’s FM transmitter in Basra 
continues to be off the air for repairs.  
 
Radio Sawa’s Amman FM transmitter is off the air, IBB is looking into this. Radio Sawa’s Ajloun transmitter 
in Jordan went off the air and is now operating at an auxiliary site (near Amman) at 1kw. When the 
transmission moved to the auxiliary site, it reaches northern Amman, but not the Syrian border.  
 
Raise Your Voice Campaign 
MBN continues to move forward on several new programs (TV and radio) and digital properties for the 
Raise Your Voice Campaign. This campaign is designed to encourage Iraqis to speak out and be a part of 
the discussion and debate about the fight against extremism and the underlying causes of terrorism. 
MBN is currently in the process of recruiting staff and securing studios/sets for the new programs.  
 
The first program of the Raise Your Voice campaign, Radio Sawa’s What is Your Opinion, is scheduled to 
launch on July 26th.  The program is a daily call-in show that will air on Radio Sawa’s Iraq stream during 
evening drive time. The program’s two Iraqi hosts will field calls and social media interaction throughout 
the program. What is Your Opinion will discuss topics that serve as the root causes of ISIL. 



- 2 - 

MBN President Brian Conniff Travels to Dubai 
MBN President Brian Conniff visited MBN’s production facilities in Dubai at the end of June to meet with 
the staff. He also observed the filming of Alhurra’s two new programs DardechTAG and You and Nabila, 
as well as Alhurra’s flagship program Al Youm.   
 
Alhurra’s Facebook Page Reaches 6 Million ‘Likes’ 
Alhurra’s Facebook page hit 6 million ‘likes’ at the end of June and continues to grow. This is due to 
story selection and using engagement techniques to facilitate discussion. Other MBN properties on 
Facebook include Radio Sawa’s Facebook page, which has 5.4 million ‘likes’; Alhurra’s Al Youm page has 
1.5 million ‘likes’; and Alhurra’s Free Hour has just over 1 million ‘likes’.  
    
C. Legal and Personnel 
 
Nothing to report. 
 
D. Cyber Security/Security 
 
Nothing to report. 



 
 

 
- 1 - 

 

   
To: Broadcasting Board of Governors    
 
From: Brian Conniff, President     
 
Subject: Monthly Report for July 2015 
 
Date: August 14, 2015 
 
 
A.  Firewall 
 
Nothing to report. 
 
B. Challenges/Issues 
 
Alhurra Correspondent Bashar Fahmi Still Missing 
Alhurra Correspondent Bashar Fahmi continues to be missing in Syria. Fahmi was last heard from 
on Aug. 20, 2012 when he was caught in a firefight in Aleppo, Syria. Since then there has been no 
word as to Fahmi’s status.  
 
RFI Integration with MBN 
Plans to consolidate RFE/RL’s Radio Free Iraq Service into MBN’s Radio Sawa are progressing. 
Select RFI staff are scheduled to start working at MBN next week and new programming will start 
in September.  

 
Alhurra and Radio Sawa Transmitter Issues 
Alhurra and Radio Sawa’s transmitters in Mosul continue to be off the air due to security concerns, 
while Radio Sawa’s FM transmitter in Basra is back on the air.  

 
Radio Sawa’s Amman transmitter is on the air, but at 1/10th power and services northern Amman. 
The Ajloun transmitter in Jordan is operating at 1/20th power from a low tower and so it is basically 
considered off the air. The reach is just a few kilometers from the auxiliary site.  

 
Raise Your Voice Campaign 
The first program of the Raise Your Voice campaign, Radio Sawa’s What is Your Opinion launched 
at the end of July.  The program is a daily call-in show that airs on Radio Sawa’s Iraq stream during 
evening drive time. The program’s two Iraqi hosts field calls and social media interaction 
throughout the program. What is Your Opinion discusses topics that serve as the root causes of 
extremism. 
 
MBN continues to move forward on several new television programs and digital properties for the 
Raise Your Voice Campaign, many of which are scheduled to launch in September. This campaign is 
designed to encourage Iraqis to speak out and be a part of the discussion and debate about the 



- 2 - 

fight against extremism and the underlying causes of terrorism. MBN is finalizing the recruitment 
of staff and securing studios/sets for the new programs.  
 
MBN President Brian Conniff Meets with PAO Algeria 
MBN President Brian Conniff met with Ana Escrogima, the new Public Affairs Officer assigned to 
the U.S. Embassy in Algeria. During the meeting they discusses MBN’s work in Algeria and ways 
MBN can work with the U.S. Embassy. 
 
MBN Hires New CFO 
MBN hired Jim Moghadam to be the new CFO, he started in July.  
 
Egyptian Journalists Visit MBN 
MBN hosted a group of Egyptian journalists out to MBN headquarters for an in-depth visit and 
meeting with key managers. Representatives from Watani newspaper, RTV in Egypt, Elbadil 
newspaper, October Weekly magazine and Al Hayat newspaper were among those that came out 
to Springfield. They discussed MBN’s operations in Egypt and shared their thoughts on Alhurra and 
Radio Sawa.  

    
C. Legal and Personnel 
 
Nothing to report. 
 
D. Cyber Security/Security 
 
Nothing to report. 



 
June 17, 2015 

 
 
 
MEMORANDUM FOR:    Board Members   
                                            
FROM:                                OCB – Carlos A. García-Pérez, Director 
 
SUBJECT:                          Monthly Report for June, 2015  
 
 
This month’s programming attention on the most important news pertaining to Cuba focused on:  
Cuba’s agreement to repay debts to Western countries, Cuba’s removal from the State 
Department’s terror list, the executive-legislative divide in U.S. Cuba policy, and the opening of 
full-fledged embassies in Washington and Havana. Special interviews on U.S.-Cuba relations 
included Cuban exile writer Carlos Alberto Montaner, U.S. progressive icon Tom Hayden, 
Michael Lavers, reporter for the Washington Blade who recently travelled to Cuba, Cuban 
American political analyst Julio Schilling and Jose E. Valiente of the Tampa Bay Chamber of 
Commerce. We also covered the increase in aggressive actions towards (and detentions of) 
members of the civil society in Cuba.  
 
Other programming highlights included coverage by all Marti platforms of the Truman-Reagan 
Medal of Freedom ceremony where Guillermo Fariñas, 2010 Sakharov Award recipient, received 
the award. We also reported on Cuban “cuentapropistas” (self-employed people) as possible agents 
of cholera in Cuba by virtue of their travels to Haiti to buy cheap goods that are later resold in 
Cuba for profit. In addition, we interviewed, directly from the Biennial Art Expo in Havana, the 
controversial Cuban artist Frank Ernesto Martinez.  We also interviewed young Cuban academics 
Walfrido Dorta Sánchez and Michael Hernández Miranda, both of whom made presentations at the 
Latin America Studies Association (LASA) forum held in San Juan, Puerto Rico. 
 
Radio Marti dedicated special programming to the celebration of the 30th anniversary of Radio 
Marti. The accomplishments of 30 years of Radio Marti broadcasts and discussion of how we 
would continue to serve our audience into the future were incorporated into most of our 
programs during the week of May 20th.  Reactions from Cuba as to the importance of Radio 
Marti, interviews, and web page articles from founding members etc. were all incorporated into 
the programming and featured in a special webpage as part of martinoticias.com. 
 
In addition, we covered the introduction in Congress of bills that would prohibit exports to 
companies owned or managed by the Cuban military or their relatives, deny funds to open the 
U.S. Embassy in Havana, and restrict funding for new trips to Cuba.  Additionally, new 



2 
 

congressional measures would prohibit docking at ports or properties that were confiscated by 
the Cuban government from American owners.  
 
Other important events covered during this reporting period included the fourth round of 
negotiations between delegations of both countries in Washington, D.C. and several trips to Cuba 
from U.S. Congressional delegations, Republicans and Democrats; the trip of Pittsburgh’s Mayor 
Bill Peduto; and several trips by U.S. business and investor delegations and Chambers of 
Commerce, and a delegation of the Florida Bar Association.  We also reported that more airlines 
are announcing service to Cuba, including Eastern Airlines and Iberia, and that Sprint and T-
Mobile began to compete for the Cuban market, and TelcoCuba wants to provide 
telecommunications services between the U.S. and Cuba.     
 
We continued to broadcast live play by play coverage of the NBA playoffs and finals. Our 
coverage of the MLB season continues with three weekly play by play broadcasts, one of which 
featured a rare pitching duel by two Cuban starting pitchers, Raisel Iglesias of the Cincinnati 
Reds vs. Gio Gonzalez of the Washington Nationals. 
 
May 2015, Digital Media and Social Strategy Monthly Report  
 
During the month of May the website had 580,040 visits that produced 1,543,685 Pageviews. 
 
Piramideo continues to grow, now connecting 663,274 Cubans on the island. 
 
Martí Noticias Facebook page continues to attract more fans at a daily rate of 114 new followers 
daily. This equates to approximately 800 new followers each week, currently totaling 15,000 fans. 
 
Our YouTube channel has more than doubled the # of views and visits in comparison to last year: 
 

Jan 1-May 31st 2014   Jan 1-May 31st 2015 
Views 423,367   Views 918,462 

 
Estimated minutes watched on YouTube: 
 

Jan 1-May 31st 2014   Jan 1-May 31st 2015 
814,931    1,949,712 

 
We continue to send our biweekly newsletter to 361,068 email recipients and more than 50,000 
SMS texts with news headlines to cellphone users. 
 
TV Marti 
During this period TV Marti has continued with the production of Specials, Antena Live and 
7N30, covering the most important news and information related to our audience and 
broadcasting at least two daily packages of video content received from Cuba.   
 
Amongst the most important topics on Antena Live were: 



3 
 

1. Cuba Stories - We continue to use at least two packages with original content from 
Cuba.  The most important for this period were reactions from Cuban citizens on the 
future of U.S./Cuba relations and exclusive video on the activities of Cuban police to 
detain and impede an independent journalist from going out and doing his job, and also 
on the reports of irregularities in the trial of a man accused of assaulting a member of the 
Ladies in White. 

2. Cuba (cont.) - We covered all news stories and events dealing with the future of 
U.S./Cuba Relations including a conference at the Brookings Institute in Wash. D.C. 
where we interviewed the Assistant Secretary of Commerce Stephan Selic, and some 
scholars from Cuba.  We also continued working on stories of various epidemic situations 
like cholera and syphilis so we can inform and create awareness amongst Cubans. 

3. Farinas - Coverage of the Truman-Reagan Medal of Honor for Victims of Communism 
Award Ceremony for Guillermo Farinas in Washington D.C. on June 11 and 12, 2015 
with live reports from Washington.   

4. International Coverage: 
• Venenezuela- packages with all topics including the recent updates on political 

prisoners like Leopoldo Lopez and Ceballos. 
• Spain- Package on various topics related to Cuba 

 
Specials 

• Miami Miami - a new edition of this monthly special to feature Key Biscayne 
• We continue contributing with VOA in the production of segments for their programs at 

our studios and in the exchange of stories and videos.  Stories are also shared with 
various local TV stations and have been used by some blogs.   

 
 
 
  
 



 
July 21, 2015 

 
MEMORANDUM FOR: Board Members   
                                            
FROM:   OCB – Carlos A. García-Pérez, Director 
 
SUBJECT:   Monthly Report for July, 2015  
 
 
All Martí platforms thoroughly covered one of the most important news events pertaining to the Cuba-
U.S. bilateral relationship in over fifty years: the announcement for full diplomatic relations and the 
upgrading of the Interest Sections to full-fledged embassies, which took place on July 20, 2015. 
 
Radio and Television Marti broke programming in order to present live statements, with in-house 
simultaneous translations of the announcement by U.S. President Barack Obama and Secretary of State 
John Kerry. Additionally, expert analysis was provided by former Cuba Interest Section Chief John 
Caulfield and also the Washington-based President Emeritus of the Inter-American Dialogue, Peter 
Hakim. Online, martinoticias.com received over 6,000 views in the one hour of special live coverage. 
 
On July 20th we broke programing across platforms and livestream to report live from Washington, 
D.C. on the Cuban Embassy opening ceremony followed by the joint press conference by Secretary 
of State John Kerry and Cuban Foreign Minister Bruno Rodriguez, and reaction from the island 
from journalists and everyday Cubans, as well as the Cuban American exile community, Spain, and 
the European Union. 
 
Particular attention was given to the six-month anniversary of the joint U.S./Cuba announcement of 
reestablishing diplomatic relations. 
 
We also covered the continuous harassment and arrests of dissidents and activists such as this report 
on Rodiles: "The situation in Cuba can get worse." Antonio Rodilles, coordinator of several 
independent forums and civil society projects inside Cuba, made declarations to martinoticias.com 
on his attack which drew the attention of U.S. Ambassador to the United Nations Samantha Power 
and of Assistant Secretary of State for Western Hemisphere Affairs, Roberta Jacobson who met 
Rodilles in Havana on January 23, 2015.  
 
Also this month, very likely Cuba’s most popular sportscaster Julia (Julita) Osendi, visited our 
studios and participated in our popular 1800 Online program, hosted by Juan Juan Almeida and 
Lizandra Diaz. 
 
In addition, a memorable moment for Radio Marti occurred this month when our station broadcast 
its first ever no hitter, as the Detroit Tigers’ Max Scherzer beat the Pittsburg Pirates in an 

http://www.bbg.gov/blog/2015/07/01/the-martis-cover-historic-embassy-announcement/
http://www.state.gov/r/pa/ei/biog/175882.htm
http://www.state.gov/r/pa/ei/biog/175882.htm
http://www.thedialogue.org/experts
http://www.thedialogue.org/experts
http://www.martinoticias.com/
http://www.martinoticias.com/media/video/cuba-estados-unidos-embajada-apertura-historia-relaciones/99359.html
http://www.martinoticias.com/content/cuba-kerry-bruno-departamento-estado/99320.html
http://www.martinoticias.com/content/cuba-eeuu-embajadas-salidas-ajuste-ley/99211.html
http://www.martinoticias.com/media/video/cuba-estados-unidos-television-cubana-transmision/99361.html
http://www.martinoticias.com/media/video/cuba-estados-unidos-exilio-congresistas-cubanoamericanos-reacciones-/99360.html
http://www.martinoticias.com/media/video/cuba-estados-unidos-seis-relaciones-normalizacion-relaciones-embajadas/96860.html
http://www.martinoticias.com/content/cuba-rodiles-represion/98200.html
https://twitter.com/AmbassadorPower
https://twitter.com/whaasstsecty
http://www.martinoticias.com/content/eeuu-cuba-derechos-rodiles-jacobson/98279.html
http://www.martinoticias.com/content/eeuu-cuba-derechos-rodiles-jacobson/98279.html


2 
 

interleague MLB matchup. Radio Marti also broadcast the deciding game of the NBA Playoffs 
where the Golden State Warriors defeated the Cleveland Cavaliers, led by superstar Lebron James.  
 
Digital Media and Social Strategy Report 
 
In the month of June, martinoticias.com received 566,800 visits producing 1,504,837 Page Views. 
The average time spent on site was 12 minutes and 29 seconds. 
 
Piramideo had 9,196 new subscribers, increasing the number of Cubans connected through this 
platform to 673,703. 
 
TV Marti 
 
During this period, TV Marti has continued with the production of Specials, Antena Live and 7N30, 
covering the most important news and information related to our audience and broadcasting at least 
two daily packages of video content received from Cuba.   
Amongst the most important topics in Antena Live were: 

1. Cuba/U.S. Embassy – TV Marti did live reports on July 1st on the announcement of the 
reopening of the embassies and on July 20th on the raising of the Cuban flag at the Cuban 
embassy in Washington D.C. and later on the press conference with U.S. Secretary of State 
Kerry and Cuba’s Bruno Rodriguez. Our anchor, Karen Caballero, gave us live reports from 
Washington, D.C. for Radio and TV coverage. Later a special edition of this report was re-
transmitted at 12:30 and a special edition of Antena Live and 7N30 were produced.  

2. Cuba Stories – We continue to use at least two packages with original content from 
Cuba. The most important for this period will be reactions from Cuban citizens on the future 
of U.S./Cuba relations and exclusive video on the images of the collapse of various 
buildings in Havana with interviews with the family victims. We also obtained an interview 
with Tania Bruguera, the performer that was detained in Cuba for attempting to do an anti-
government theater play in Havana. 

3. Cuba – Covered all news stories and events dealing with the future of U.S./Cuba Relations 
including conferences at the University of Miami and Florida International University on the 
subjects of tourism, business, technology, and specific confereces with the Florida Bar 
Association on their return trip from Cuba. 

4. International Coverage – Venezuela - packages with all topics including the recent updates 
on Political Prisioners like Leopoldo Lopez and Ceballos, and Spain - package on various 
topics related to Cuba 

Specials 
 

1. Rosa Maria Paya – A new special was produced with the daughter of deceased Cuban leader 
Oswaldo Paya, on the anniversary of his death and on the continuous search for an autopsy 
and other incongruencies on his death report given by the Cuban government. 

We continue contributing with VOA in the production of segments for their programs at our studios 
and in the exchange of stories and videos. Stories are also shared with various local TV stations and 
have been used by some blogs.   
 



 
August 17, 2015 

 
 
MEMORANDUM FOR: Board Members   
                                            
FROM:   OCB – Carlos A. García-Pérez, Director 
 
SUBJECT:   Monthly Report for August, 2015  
 
 
Despite being denied press access to the ceremonies, Radio & TV Martí provided comprehensive 
coverage of the historic U.S. Embassy opening ceremony and joint press conference with Secretary 
of State John Kerry and Foreign Minister Bruno Rodriguez in Havana. The Martís broke into 
regular programming to bring live coverage (including live streaming on the web), and continuous 
updates were sent via social media alerts as well as push notifications to mobile phone users of the 
Martí App. Live coverage included reports by Voice of America’s Celia Mendoza,  independent 
journalist and Martí contributor Ivan Garcia Quintero, and Reinaldo Escobar, journalist and editor 
of 14ymedio, a Cuban independent online publication from Havana.     
  
In addition to the live coverage, the Martís provided reports and updates throughout the day with 
political analysts on both sides of the issue, reactions from Havana and from the exile 
community in Miami as well as events in Puerto Rico where Cuban dissidents and activists met 
on the future of democracy in Cuba. 
 
The Martís had 28,863 visits to their digital sites (desktop, mobile and app) on August 14 alone, 
that produced 73,256 Pageviews. A special edition of our newsletter, El Pitirre was devoted to 
the historic day and 30 thousand SMS were sent with the news headlines. A special edition of 
the TV program 7N30 was devoted to the day’s events.  In addition, a special emphasis was 
given to our social media reporting, producing an organic reach on facebook as follows: Friday 
August 14th: 115,577 people; Saturday August 15th 148,786 people. 
 
All platforms also thoroughly covered the announcement of the restoration of full diplomatic 
relations between the U.S. and Cuba, and the upgrading of the Interest Sections to full-fledged 
embassies, which took place on July 20, 2015. Radio and Television Marti broke programming 
in order to present live statements, with in-house simultaneous translations, by U.S. President 
Barack Obama and Secretary of State John Kerry. Additionally, expert analysis was provided by 
former Cuba Interest Section Chief John Caulfield and also the Washington-based President 
Emeritus of the Inter-American Dialogue, Peter Hakim.   
 

http://www.bbg.gov/blog/2015/07/01/the-martis-cover-historic-embassy-announcement/
http://www.state.gov/r/pa/ei/biog/175882.htm
http://www.thedialogue.org/experts


2 
 

On July 22, Radio Marti produced special programming throughout the day for the third 
anniversary of the death of Cuban opposition leader Oswaldo Payá Sardinas and another young 
peaceful opponent of the Cuban government, Harold Cepero, an event which is still clouded in 
ambiguity. We also reported on the job application process at the new U.S. Embassy in Havana 
where a Cuban government employment agency, PALCO, seems poised to have the final say as 
to who gets hired. Meanwhile, we also discussed important topics such as reports suggesting that 
visiting U.S. legislators are forgoing contacts with the Cuban dissident community and meeting 
only with Cuban government officials. Our Cuba al Día program analyzed what is likely the first 
acknowledgment by official Cuban media of theft, corruption and general indiscipline inside 
Havana’s mega port of Mariel project.  
 
This month we also explored, from a Cuban vantage point, the meaning and reach of the term 
“middle class,” after U.S. diplomat Anthony Blinken used the phrase to explain U.S. policy 
towards Cuba, which was, as stated, to strengthen the middle class in the island.  We travelled to 
the annual conference of the Association for the Study of the Cuban Economy (ASCE) where 
several programs were recorded featuring an ideologically diverse representation of international 
scholars from the U.S., Cuba, Venezuela, Mexico and Norway, all of whom discussed various 
issues relating to the Cuban economy and the Washington-Havana normalization process.   
 
The Radio Marti program “Puente,” dedicated to the historic normalization process between the 
U.S. and Cuba, featured several original interviews including one with media consultant 
Giancarlo Sopo, who wrote in the Huffington Post about the perceptions of Cuban youth on the 
normalization process, another with Nicholas Sarwark, Chairman of the Libertarian Party, who 
shared his views on the important changes taking place in the bilateral relationship, basically 
endorsing President Obama’s Cuba policy and former Secretary of State Hillary Clinton’s pledge 
to work hard against the embargo if she were elected President, and another with Cuban 
American researcher Richard Cores of the Council of Hemispheric Affairs. We also aired 
fragments of Democratic presidential candidate Hillary Clinton’s speech on what U.S. Cuba 
policy would be like under her presidency. 
 
We took a look back in history, recalling the 21st anniversary of the August 5, 1994 protests 
known as the “maleconazo” and in fact provided live coverage of peaceful protests which took 
place inside the island marking that date.  
 
We interviewed Elizardo Sánchez Santa Cruz, head of an independent human rights entity inside 
Cuba, on his most recent monthly report which documents more than 600 short term arrests 
inside Cuba during July, a record.  Former USAID official for Latin America, Adolfo Franco, 
was also featured in an analysis of a New York Times editorial calling for an end to the U.S. 
embargo on Cuba. Finally, opposition figure Manuel Cuesta Morúa was interviewed on his 
recent call for the Cuban government to “normalize” its relationship with the Cuban citizenry. 
 
Radio Marti continues to broadcast three live play by play games of Major League Baseball 
every week. 
 
 
 



3 
 

Digital Media and Social Strategy July 2015 report 
 
In July 2015 martinoticias.com had 723,021 visits that produced 1,802,201 Page Views. The 
average time spent on the site was 11 minutes and 36 seconds. 
 
During this reporting period, martinoticias.com launched a responsive mobile site that 
accommodates the site navigation to the users’ device m.martinoticias.com with a different 
layout for desktop, tablet and mobile. This allows for a more user-friendly interface and speeds 
up the loading time. 
 
We also launched a new version of Marti Noticias App for Android and iTunes that includes the 
LIVE streaming of Radio Marti programing. 
 
In July we delivered 1,673,623 emails with our newsletter to 361,068 email addresses. 
 
We reported on the collapse of a residential building in Havana due to heavy rainfall and efforts 
by an independent reporter to document the tragedy. 
 
We also commemorated the anniversary of the victims of the tugboat tragedy, 13 de marzo, on 
the 21st anniversary of the event (July 13, 1994) that resulted in the death of 37 people, 10 of 
them below the age of 12, who died when the Cuban Coast Guard sank the tugboat that was 
trying to flee Cuba.  
 
Some original / exclusive stories include: 
Cause 1, 1989, unfinished page from Cuban History. [Arnaldo Ochoa:] From pampered and 
decorated general of the regime, to pariah for having links with the cartels according to Havana, 
and behind the backs of Fidel and Raul Castro. 
 
Rodiles: "The situation in Cuba can get worse." Antonio Rodilles, coordinator of several 
independent forums and civil society projects inside of Cuba, made declarations to 
martinoticias.com on his attack which drew the attention of U.S. Ambassador to the United 
Nations Samantha Power and of Assistant Secretary of State for Western Hemisphere Affairs 
Roberta Jacobson who met Rodilles in Havana on January 23, 2015. U.S. diplomats concerned 
about the attack on Cuban dissident Antonio Rodiles.  
 
Exclusive: Cremata talks about censorship of his work, branded as a mockery of Castro. On July 
4 in front of a full theater, he released "The King Dies," days after the National Council for 
Performing Arts in Cuba (NACE) takes it out of the circuit claiming that it is a "political leaflet 
against Fidel Castro." 
 
Exclusive: Cuban writer Angel Santiesteban speaks at leaving prison.  
 
During this period, TV Marti has continued with the production of Specials, Antena Live and 
7N30, covering the most important news and information related to our audience and 
broadcasting at least two daily packages of video content received from Cuba.   
Amongst the most important topics covered on Antena Live were: 

http://www.bbg.gov/blog/2015/07/17/marti-contributor-arrested-covering-fatal-building-collapse/
http://www.bbg.gov/blog/2015/07/17/marti-contributor-arrested-covering-fatal-building-collapse/
http://www.martinoticias.com/media/video/cuba-aniversario-remolcador-13-de-marzo-horrendo-crimen/98866.html
http://www.martinoticias.com/content/cuba-ochoa-fusilamiento-arnaldo-ochoa/98774.html
http://www.martinoticias.com/content/cuba-rodiles-represion/98200.html
https://twitter.com/AmbassadorPower
https://twitter.com/whaasstsecty
http://www.martinoticias.com/content/eeuu-cuba-derechos-rodiles-jacobson/98279.html
http://www.martinoticias.com/content/eeuu-cuba-derechos-rodiles-jacobson/98279.html
http://www.martinoticias.com/content/eeuu-cuba-derechos-rodiles-jacobson/98279.html
http://www.martinoticias.com/content/entrevista-exclusiva-a-juan-carlos-cremata-/98479.html
http://www.martinoticias.com/content/exclusiva-angel-santiesteban-habla-tras-salir-de-prision/99168.html


4 
 

1. Cuba/U.S. Embassy - TV Marti has continued with the coverage of all topics pertaining 
to the opening of the U.S. Embassy in Cuba on August 14th. 

2. Cuba Stories - We continue to use at least two packages daily with original content from 
Cuba.  The most important for this period will be reactions from Cuban citizens on the 
future of U.S./Cuba relations and exclusive video of Manuel Cuesta Morua, a disssident 
on a future platform towards the normaliztion of relations with the U.S. and the 
democrazitation of the Island. 

3. Cuba - Covered all news stories and events dealing with the increase of arrests and 
detentions of the Ladies in White and the peaceful demonstrators that march every 
Sunday in Cuba, and with the increase of dengue and other diseases. 

4. Cuba- Embargo- Various stories related to the embargo 
5. Cuba- Human Trafficking Report- Various stories related to the revealing of this report 

by the U.S. State Department including an interview via Skype with Sen. Bob Menendez. 
6. International Coverage- 

Venezuela- Packages with all topics including the recent updates on political prisoners 
and the increase of violence 
Spain- Package on various topics related to Cuba 
Colombia- We have received various packages from Bogota on the situation of hundreds 
of  Cuban doctors that are in “limbo” due to a visa issue. 

Specials 
1. Deportes Marti- A special that will eventually become a weekly sports program 

showcasing the best of Cubans in all sports like baseball, boxing, basketball, volleyball, 
etc.  Presented by Bobby Salamanca 
We continue contributing with VOA in the production of segments for their programs at 
our studios and in the exchange of stories and videos.  Stories are also shared with 
various local TV stations and have been used by some blogs.   



 
 

TO: Broadcasting Board of Governors     FROM:        Libby Liu 
DATE: June 12, 2015   SUBJECT:   Monthly one-page report to the Board for June meeting 
______________________________________________________________________________________________ 

Issues/Events of Note 
China Initiates Broadcasts into Burma - Xinhua has entered the news business in Myanmar with publishing a news website in Burmese which carries 
domestic news about Myanmar & China.   http://xinhuamyanmar.com/ 
Cyber Security - On June 4, news broke that the OPM Government database was stolen. Although difficult to give specific attribution in hacking cases, 
there is strong indication that the hacking team, called "Deep Panda," was of Chinese origin -is very troubling for RFA & many of their employees who 
have been living pseudonymous lives here in the USA. Of serious concern: RFA was not informed before the news was made public two months after the 
incident was confirmed. 

Editorial/Around our Region  
RFA Cantonese reported, in her first-ever interview with Radio Free Asia, that former Chief Secretary of Hong Kong Anson Chan urged Beijing to heed 
the voices of the city’s democracy advocates.  She stated that “if the Central Government really cares about maintaining Hong Kong’s long-term 
prosperity & stability, it would be well served by granting Hong Kong citizens a general election in which they have a real choice.”  Anson Chan is the 
former Chief Secretary in both the British colonial government of Hong Kong & the Hong Kong Special Administrative Region under Chinese sovereignty. 
 She was also an elected member of the Legislative Council of Hong Kong between 2007 & 2008. 
RFA Mandarin launched its multi-media series on China’s geopolitical ambitions in financing the Nicaragua Canal – a $50 billion waterway that will be 
three times as long & twice as deep as the U.S.-built Panama Canal.  Renowned Tibetan writer Woeser promoted the video on her Twitter & Facebook 
accounts. The documentary, presented on satellite TV & as an online video & audio report with script, exposed many potential problems facing the 
planned canal. Nicaragua’s government hopes that the new canal will successfully compete with the Panama Canal, 500 miles to the south. Many 
suspect that China is quietly backing the project to boost its power & influence in the Western Hemisphere, but it could have a major negative impact on 
Lake Nicaragua, Central America’s largest body of fresh water, & the livelihood of tens of thousands of people. Reporter Laura Huang got wide-ranging 
interviews with experts & ordinary people in both Nicaragua & Panama. 
Popular Chinese-language Web portal boxun.com also carried it: http://news.boxun.com/news/gb/intl/2015/05/201505271126.shtml#.VWUqFM9Viko  
RFA Tibetan in May reported that two Tibetans self-immolated to protest Beijing’s rule.  On May 27, a 37-year-old woman set herself ablaze near a 
government building housing police & paramilitary troops stationed in Gansu to monitor the Tibetans in the area.  Her body was taken away by Chinese 
authorities.  She left behind a husband & two children.  On May 20, a 35-year-old man self-immolated in the Kardze Tibetan Autonomous Prefecture to 
protest Beijing’s crackdown on celebrations of the 80th birthday of the Dalai Lama.  He is survived by a wife & four children. 
RFA Uyghur reported the ethnic Han Chinese head of a township in the XUAR was stabbed to death on May 15 by a Uyghur man, prompting a security 
clampdown in the area.  Multiple local sources told RFA that the township head was attacked by a knife-wielding Uyghur as he ate dinner at a local 
restaurant, the official “died on the spot, & the Uyghur youth fled.”  RFA reported exclusively that the perpetrator was detained by police a few hours later. 
RFA Korean reported the details of the execution by anti-aircraft fire of North Korea’s defense minister that shocked neighboring South Korea, but have 
left North Koreans undisturbed, according to Korean Service sources. According to a source living in North Korea’s Hamgyong province, “North Korean 
residents were never concerned at the news that an official had been executed.”  Another source, speaking on condition of anonymity, told RFA, “Central 
government officials could be executed one by one every day, but this has nothing to do with our lives.” He concluded by saying, “Instead, many would 
regard these events as a case of ‘good riddance.’” 
From RFA Khmer - Cambodian Opposition CNRP President Sam Rainsy announced on RFA’s Call Show that they plan to have their new TV station on 
the air by the end of the year and that they would like to carry RFA (and VOA) programs. 
RFA’s Lao Service reported on the arrest of a woman for posting a picture on Facebook showing police extorting a bribe. Two weeks later, she is still 
being held in jail without being charged. 
RFA Language Service May Highlights at: http://a9.g.akamai.net/f/9/9391/6h/rfa.download.akamai.com/21309/ENG/highlights/may-2015.html 

                  Special Coverage 
RFA’s Mandarin Service covered Taiwan’s ruling Nationalist Party (KMT) chairman Eric Chu’s visit to Shanghai and Beijing from May 2 to 4. 

RFA staff in Taipei and a Mandarin field reporter in China filed reports, video clips, photos, and soundbites in real time.  Materials were immediately 
uploaded to the RFA website.  Coverage included Eric Chu’s forum at Fudan University in Shanghai on relations across the Taiwan Strait, and talks 
between Chinese President Xi Jinping with Chu in Beijing on May 4, marking the first meeting between the leaders of the two political parties in six years. 
Xi offered to endorse greater participation for Taiwan in international organizations. Chu returned home on May 4 to protests at Taipei Airport by members 
of the pro-independence group Taiwan Solidarity Union (TSU) Youth Corps and other pan-green groups, which are informal political alliances in Taiwan. 

In a six-part investigative report, RFA’s Korean Service looked into North Korea’s infamous political prison camps & the human rights 
violations the Kim Jong Un regime is committing inside them.  Based on interviews with camp survivors, meetings with human rights activists, and visits to 
NGOs fighting for the abolishment of such camps, the special series detailed the injustices & abuses these prisoners are being subjected to on a daily 
basis.  “Beyond a starvation diet, torture, beatings, & inhumane living/working conditions, this regime practices a form of collective punishment system 
through which three generations of a disgraced family are condemned to lifelong suffering while confined to the camps,” the special reports revealed.  
Immediately following RFA’s broadcast, Free North Korea Radio (FNKR), a radio station in Seoul transmitting news & information to the North Korean 
audience, posted the series on its website. 

Administrative 
 Emergency Action Plan – Training for all staff was completed the week of June 8. 

Cyber Security 
On May 18, an RFA Mandarin user was exploited by APT malware. RFA mitigated the attack within 30 min. of infiltration, blocked the IPs & redirected the 
DNS to an internal server for continued monitoring & alerting. 
On May 25, an RFA Uyghur service member was contacting a known APT exploit site after being infected by a drive-by exploit from a legitimate & popular 
Uyghur language website.  RFA mitigated the attack within the hour, blocked the IP of the Uyghur website, informed their administrators & redirected the 
requests to the APT command & control server to an internal server for further monitoring & alerting. 
General Statistics:  86.6% of all email sent to RFA in the last 30 days was detected as a "threat message"; this equals 1.4 million out of 1.6m messages. 

RFA Online Highlights for May 
• A new hub page was produced to aggregate & illustrate concerns between China & its neighbors in the South China Sea. 
• On the 26th anniversary of the Tiananmen Square massacre:  a new hub page promotes all RFA’s unique coverage & production. 
• RFA received two honorable mentions at Min 's Best of the Web Awards for the  "Umbrella Revolution" and its latest e-book  'It's not OK' 

Communications Dept. -  RFA’s May 2015 pickups:   http://www.rfa.org/about/inthenews 

http://xinhuamyanmar.com/
http://news.boxun.com/news/gb/intl/2015/05/201505271126.shtml#.VWUqFM9Viko%5B9:21:37%20PM%5D%20%E5%8F%A4%E5%B7%9D%EF%BC%88%E5%A5%B3%E5%84%BF%E5%87%BA%E7%94%9F%EF%BC%89:%20http://canyu.org/n98794c9.aspx
http://a9.g.akamai.net/f/9/9391/6h/rfa.download.akamai.com/21309/ENG/highlights/may-2015.html
http://www.rfa.org/english/news/special/RememberTiananmen/home.html
http://www.rfa.org/english/news/special/umbrella/home.html
http://a9.g.akamai.net/f/9/9391/6h/rfa.download.akamai.com/21309/ENG/ebooks/WomensRightsEdit.epub
http://www.rfa.org/about/inthenews


 
 

TO:  Broadcasting Board of Governors     
FROM:  Libby Liu 
DATE:  14 July 2015 
SUBJECT: Monthly one-page report to the Board in lieu of July 2015 meeting 
______________________________________________________________________________________________ 

Issues of Note/Events 

Uyghur journalist family Update - RFA Uyghur reporter Shohret Hoshur’s brothers remain jailed in China. Two of the 
brothers’ trial dates, scheduled for early July, have been postponed without any updates. Senators Mark Warner (D-Va.) 
and Marco Rubio (R-Fla.) sent a letter to Secretary of State John Kerry that Hoshur’s case is a priority for the department 

in all its dealings with China.  SLATE and also in EFE) wrote on July 9 “China’s War Against One American Journalist” 
In June 2014, Tudaxun Hoshur was put on trial in China’s Xinjiang Uighur Autonomous Region for crimes 
against the Chinese state. Tudaxun, 39, hadn’t spoken with his family in nearly two months and had no 
way to tell them about his charges or how he had ended up in a Chinese detention facility. But he had 
befriended another detainee who was later released and told Tudaxun’s family why the Chinese 
government was holding him. Authorities weren’t interested in anything Tudaxun had done. Rather, they 
were asking him questions about the work his brother Shohret Hoshur, a U.S. citizen, was doing in 
Washington as a reporter for Radio Free Asia. 

Washington Post http://www.washingtonpost.com/opinions/tyranny-beyond-borders/2015/06/09/39cb0344-0e96-11e5-adec-e82f8395c032_story.html 
Myanmar religious conflict Update - Thai Buddhists to help set up radio station supporting a network of hardline anti-
Muslim monks in Myanmar where sectarian hatred is on the rise.  "Radio and television plays an important role in 
preaching Buddhism in Thailand. It will help them preach Buddhism in Myanmar," the VP of the National Thai Buddhism 
and Culture Mass Media Association told AFP.  Myanmar is facing growing Buddhist nationalist sentiment driven by 
hardline monks, who have urged boycotts of Muslim shops and proposed a raft of deeply controversial laws that critics 
say are discriminatory.  Their rise has accompanied several bouts of religious violence between Muslims and Buddhists, 
mainly in Rakhine State.  In recent weeks nationalist monks have been at the forefront of protests against the country's 
Rohingya, a persecuted Muslim minority from Rakhine who have fled in their tens of thousands since communal violence 
broke out there in 2012. In Myanmar, more than 100,000 displaced Rohingya live in fetid camps after dozens were killed 
by Buddhist mobs in the 2012 bloodletting. 
OPM Breach - U.S. Intelligence Chief James Clapper signaled on 6/25 that Chinese hackers were behind the theft of 
unknown millions of personnel records from the federal government.   This breach places RFA journalists who live 
pseudonymous lives and their families in their home countries in danger.  RFA is working with each compromised 
individual to securely warn their family and friends of their exposure. 
Double Awards for RFA Cantonese Investigative Reporting 

• New York Festivals International Radio Programming Award – RFA’s Cantonese Service Director accepted a 
Bronze medal at the annual award event in New York City on June 22 for their investigative series:  A Citizenry Left 
in the Dark: China’s Nuclear Power Industry . 

• Sigma Delta Chi Award  RFA’s Cantonese service director accepted the SDX award at the Society for Professional 
Journalists’ National Press Club award event on June 26 for the same investigative series on nuclear power. 

Programming Highlights 
Cantonese:  Umbrella Movement student leader Joshua Wong and his girlfriend were assaulted on Hong Kong streets by 
an unknown assailant, ahead of a planned mass demonstration to mark the return of Hong Kong's return to Chinese rule. 
The attack left Wong, 18, with visible injuries to his face, and also embroiled his girlfriend and fellow activist Tiffany Chin 
in the melee. But in an exclusive interview with RFA/Cantonese after the attack, Chin said they had no plans to scale 
down their activism in the wake of the attack because “otherwise, they would be able to stop people opposing 
government policy and reduce the amount of activism in Hong Kong just by sending people to beat us up.” 
Mandarin Satirical Cartoons:  Cartoonist Wang Liming, who draws under the nickname Rebel Pepper, launched his RFA 
page http://www.rfa.org/mandarin/duomeiti/huandengtuji/biantailajiaomanhua in June by serving up a spicy satire 
mocking Beijing’s effort to salvage the tumbling stock market.  Wang had close to a million social-media followers in 
China until he drew President Xi Jinping as a steamed bun. Now he is under threat at home and living in exile in Japan.   
Tibetan celebrations: Worldwide celebrations observed the 80th birthday of the Dalai Lama. In the days preceding his 
birthday, in western China’s Qinghai, Gansu and Sichuan provinces, thousands of Tibetans (monks and laypeople alike) 
gathered at monasteries in defiance of Beijing’s ban to celebrate despite stepped-up security measures. “A portrait of the 
Dalai Lama was brought to the monastery and placed on a throne, and offerings were set out in front of it,” a Tibetan 
source in Qinghai told RFA.  Meanwhile, police in Qinghai detained Tsering Dondrub, 25, for disseminating material 
online marking the 80th birthday of the exiled spiritual leader.  

http://www.elconfidencial.com/ultima-hora-en-vivo/2015-07-12/la-guerra-de-china-contra-miss-canada-y-un-periodista-en-washington_633512/
http://www.slate.com/articles/news_and_politics/foreigners/2015/07/shohret_hoshur_s_brothers_are_being_disappeared_by_the_chinese_government.single.html
http://www.washingtonpost.com/opinions/tyranny-beyond-borders/2015/06/09/39cb0344-0e96-11e5-adec-e82f8395c032_story.html
http://www.wsj.com/articles/SB10007111583511843695404581069863170899504
http://www.rfa.org/mandarin/duomeiti/huandengtuji/biantailajiaomanhua


2 
 

RFA/Tibetan TV coverage of birthday celebrations in Dharamsala, India, the seat of the Dalai Lama: 
https://www.youtube.com/watch?v=BEDljH3b2U8; in Los Angeles: https://www.youtube.com/watch?v=eBgwXS_islY; etc. 
Xinjiang Uyghur Autonomous Region ongoing violence:  On 6/23 RFA broke the news that at least 18 people had died in 
a Ramadan attack on a police checkpoint in Xinjiang: http://www.rfa.org/english/news/uyghur/attack-
06232015182353.html  This exclusive was picked up by a number of international media outlets, including: Reuters 
http://www.reuters.com/article/2015/06/24/us-china-xinjiang-attack-idUSKBN0P407H20150624 as well as, The Guardian, 
Newsweek Europe, Asia Times, International Business Times, Business Insider & Channel News Asia. 
DPRK issues: RFA reported on North Korea switching to diesel trains reserved for wartime use because of power 
shortage was cited in a June 21 Washington Post story on severe drought in North Korea. 
https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/north-korean-drought-is-hobbling-the-power-supply-and-the-
economy-with-it/2015/06/21/65e51c02-14ff-11e5-8457-4b431bf7ed4c_story.html  Meanwhile RFA Korean continues to 
follow the execution of high officials by Kim Jong Un.  On June 26, RFA cited exclusive sources inside North Korea as 
saying that a raft of recent executions and forced disappearances in the country linked to the secret wiretapping of high-
ranking officials had prompted members of the leadership to abandon their homes. Several officials had gone so far as to 
send their children to stay with relatives or to live in areas outside of Pyongyang, according to RFA sources there. 
Lao Online Censorship:  RFA Lao broke two stories about two different women being arrested after posting information 
about official corruption on Facebook. One of them had posted information on social media about a land concession 
granted by the Lao government in one of the country’s most famous natural landmarks to Chinese investors, prompting a 
storm of criticism over the agreement from the country’s netizens.  The U.S. Embassy in Vientiane contacted RFA for 
more information.  http://www.rfa.org/english/news/laos/charges-
07072015173727.html?searchterm:utf8:ustring=lao+woman+arrested 
Myanmar media censorship: A protest by a media group over a government ban on journalists entering parliament 
sessions after photos of lawmakers sleeping were published online. 
Cambodia: RFA Khmer covered a tense standoff between 200 activists from northeastern Cambodia’s Ratanakiri 
province led by opposition lawmakers and dozens of soldiers and villagers from Vietnam over the digging of irrigation 
ponds in a non-demarcated area along their common border. Khmer Service broke the story after being contacted by 
ethnic villagers in the area. RFA lead other media in covering this story. 
RFA Language Service June Highlights at: 
http://a9.g.akamai.net/f/9/9391/6h/rfa.download.akamai.com/21309/ENG/highlights/june-2015.html 

Legal/Labor/Administrative 
Bureau Update:  RFA has given Notice to the Landlord of the RFA Bangkok office that RFA will not be renewing the 
lease which expires September 30, 2015.  RFA has successfully concluded lease renewal negotiations its Hong Kong 
office landlord.  The lease will be renewed for three years with a below market increase of 25%. 
RFA and the Washington-Baltimore Newspaper Guild have concluded negotiations on a new three year Collective 
Bargaining Agreement (CBA). An Executive Summary of the main terms will be provided to the RFA Board. The Guild 
ratified the agreement on July 14, 2015.   

Cyber Security 
On June 25 RFA Sys Admins blocked the Taiwanese IP address: 111.243.101[.]120; it was running automated attacks 
in an attempt to exploit Ruby on Rails vulnerabilities on the Vietnamese podcast site: 
http://www.rfa.org/vietnamese/podcasts/.  Attack was unsuccessful but temporarily caused performance issues on the 
Vietnamese website, serving its web pages more slowly than usual for legitimate web traffic.   
 
General Statistics:  86.5% of all email sent to RFA in the last 30 days was detected as a "threat message." This is 
equal to 1.2 million of 1.4 million messages.  RFA fended off 25,000+ random brute force attacks over the last month. 

Research, Training and Evaluation 
On June 10 RTE Director Betsy Henderson presented results from this winter's Vietnamese national survey as part of the 
BBG-Gallup research series panel on "The Changing Media Landscape in Vietnam," highlighting how young people's 
news sources are more diverse & digital than their elders'.  
RTE is working with BBG ODDI on usability testing for its Mandarin and Vietnamese websites and with IBB research on a 
mobile phone panel in Myanmar to provide quick feedback on programming there.  

RFA Online Highlights for June 
• A hub page on the occasion of the Dalai Lama’s 8Oth birthday. 
• A strongly worded analysis of China's policies in Tibet and their consequences was published as an E-book  
• DVD of Tibetan music was also produced for distribution on the occasion of the Dalai Lama’s 80thbirthday 
celebration 
Communications:  RFA’s June 2015 pickups:   http://www.rfa.org/about/inthenews 

https://www.youtube.com/watch?v=BEDljH3b2U8
https://www.youtube.com/watch?v=eBgwXS_islY
http://www.rfa.org/english/news/uyghur/attack-06232015182353.html
http://www.rfa.org/english/news/uyghur/attack-06232015182353.html
http://www.reuters.com/article/2015/06/24/us-china-xinjiang-attack-idUSKBN0P407H20150624
https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/north-korean-drought-is-hobbling-the-power-supply-and-the-economy-with-it/2015/06/21/65e51c02-14ff-11e5-8457-4b431bf7ed4c_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/north-korean-drought-is-hobbling-the-power-supply-and-the-economy-with-it/2015/06/21/65e51c02-14ff-11e5-8457-4b431bf7ed4c_story.html
http://www.rfa.org/english/news/laos/charges-07072015173727.html?searchterm:utf8:ustring=lao+woman+arrested
http://www.rfa.org/english/news/laos/charges-07072015173727.html?searchterm:utf8:ustring=lao+woman+arrested
http://a9.g.akamai.net/f/9/9391/6h/rfa.download.akamai.com/21309/ENG/highlights/june-2015.html
http://www.rfa.org/vietnamese/podcasts/
http://www.rfa.org/english/news/special/dalailama/home.html
http://www.rfa.org/english/bookshelf
http://www.rfa.org/about/inthenews


 
 

TO:  Broadcasting Board of Governors     
FROM:  Libby Liu 
DATE:  August 14, 2015 
SUBJECT: Monthly one-page report to the Board in lieu of August meeting 
______________________________________________________________________________________________ 

Issues/Events of Note 
On August 1, the NY Times and Slate did major profile pieces on the RFA Uyghur reporter whose brothers are jailed 
in Xinjiang to pressure his relentless penetrating breaking stories on the ethnic and religious conflict in XUAR.  The 
detentions are an apparent bid by Beijing to curtail free speech and coverage of the troubled Xinjiang region 
http://www.nytimes.com/2015/08/01/world/asia/a-voice-from-chinas-uighur-homeland-reporting-from-the-united-
states.html?smid=tw-share&_r=0  
http://www.slate.com/articles/news_and_politics/foreigners/2015/07/shohret_hoshur_s_brothers_are_being_disappear
ed_by_the_chinese_government.html 
As part of the CCP’s latest efforts to censor online access and content, they have recruited 10+ million students and 
young adults to troll the internet and report any potentially controversial information.  This has dramatically shortened 
the life span of proxy usage to circumvent the Great Firewall. 
 
On July 31, as Beijing landed the 2022 Winter Olympics:  Human Rights Watch commented: 
 “The Olympic motto of ‘higher, faster, and stronger’ is a perfect description of the Chinese government’s  
assault on civil society: more peaceful activists detained in record time, subject to far harsher treatment.” 

Editorial  
Impact examples– China Hotline callers:  
Shandong Caller/Unknown/Male:  “I discovered your Hotline and RFA in 2008 and have been addicted like using drugs 
since then.”  Shanxi First Time Caller/Unknown Male:  “I am using Android app and desktop proxies to listen to RFA.”  A 
Cantonese listener advised that southern Chinese have been consuming RFA audio through satellite as internet censorship 
has been increasingly effective. 
Highlights 

RFA reported extensively on the Chinese government's unprecedented crackdown on human rights lawyers, 
some of whom have been key sources of RFA Mandarin and Cantonese reports on rights abuses. "I'm prepared if 
they want to arrest me. Let it be," a Beijing-based right attorney told the RFA Cantonese Service before he was 
detained with nearly 300 lawyers and associates held in the sweep. The initial focus of the crackdown was on Beijing-
based Fengrui Law Firm, which has represented popular dissident artist Ai Weiwei and Uyghur scholar Ilham Tohti, 
who is serving a life term in prison on charges of separatism.  http://www.csmonitor.com/World/Asia-
Pacific/2015/0713/Crackdown-on-human-rights-lawyers-intensifies-in-China-video  

Veteran Chinese journalist Gao Yua is reeling from serious health problems in prison, including 
cardiovascular problems, an enlarged thyroid gland, inner ear disorder, chronic skin disorder and doctors have yet to 
rule out cancer, according to her family and lawyers. "We already requested parole, but have been rejected and now 
there is a new physical condition," one of her lawyers Shang Baojin told the RFA Mandarin Service. "We are 
continuing the application on her behalf." 

RFA's Tibetan Service was among the first to report the death of imprisoned prominent monk Tenzin Delek 
Rinpoche in restive Sichuan province and violent protests by Tibetans demanding the return of his body to his family.  
http://www.nytimes.com/2015/07/15/world/asia/tenzin-delek-rinpoche-tibet-body.html&_r=1  "Chinese police informed his 
relatives that he was seriously ill and when they rushed to visit him, they were told he was already dead," one source 
inside Tibet told RFA's Tibetan Service. Tenzin Delek, aged 65, was serving his 13th year of a life sentence for 
"crimes of terror and incitement of separatism." Another Tibetan political prisoner, Lobsang Yeshi, also died in custody 
after his health deteriorated in a Lhasa prison. "None of his relatives and friends were allowed to see his body," an 
exile source told RFA.  

Thailand has deported more than 100 ethnic minority Muslim Uyghur refugees back to China, where rights 
groups say they will face persecution and torture. The Thai military junta's action stemmed from pressure from China, 
Thailand’s second-largest trading partner, the groups said, and triggered protests by Uyghur exiles in various capitals, 
including in Ankara in Turkey, which vowed to keep its doors open to those fleeing persecution in China.  
http://www.reuters.com/article/2015/07/03/us-china-turkey-uighur-idUSKCN0PD1UM20150703 
http://shanghaiist.com/2015/07/10/thai-pm-defends-sending-100-uyghurs-back-to-china.php  A report that several Uyghurs 
were shot dead for resisting deportation was described as “baseless” by Thai authorities to RFA.  
http://www.rfa.org/english/news/uyghur/thailand-uyghur-07092015140950.html?searchterm:utf8:ustring=thailand+rejects 

http://www.nytimes.com/2015/08/01/world/asia/a-voice-from-chinas-uighur-homeland-reporting-from-the-united-states.html?smid=tw-share&_r=0
http://www.nytimes.com/2015/08/01/world/asia/a-voice-from-chinas-uighur-homeland-reporting-from-the-united-states.html?smid=tw-share&_r=0
http://www.slate.com/articles/news_and_politics/foreigners/2015/07/shohret_hoshur_s_brothers_are_being_disappeared_by_the_chinese_government.html
http://www.slate.com/articles/news_and_politics/foreigners/2015/07/shohret_hoshur_s_brothers_are_being_disappeared_by_the_chinese_government.html
http://www.csmonitor.com/World/Asia-Pacific/2015/0713/Crackdown-on-human-rights-lawyers-intensifies-in-China-video
http://www.csmonitor.com/World/Asia-Pacific/2015/0713/Crackdown-on-human-rights-lawyers-intensifies-in-China-video
http://www.nytimes.com/2015/07/15/world/asia/tenzin-delek-rinpoche-tibet-body.html&_r=1
http://www.reuters.com/article/2015/07/03/us-china-turkey-uighur-idUSKCN0PD1UM20150703
http://shanghaiist.com/2015/07/10/thai-pm-defends-sending-100-uyghurs-back-to-china.php
http://www.rfa.org/english/news/uyghur/thailand-uyghur-07092015140950.html?searchterm:utf8:ustring=thailand+rejects


2 
 

North Korean leader Kim Jong Un's politics of fear is apparently driving government trade officials stationed 
overseas to defect, and Pyongyang in response has ordered their return. “The order for these officials to return home 
in June was unprecedented,” one source from inside North Korea told RFA's Korean Service, whose report was 
widely quoted by South Korean media outlets such as KBS, SBS, MBC and Yonhap as well as BBC Worldwide.  
http://english.yonhapnews.co.kr/northkorea/2015/07/07/94/0401000000AEN20150707003800315F.html 

RFA's Lao Service broke the story of a missing Lao military helicopter carrying 19 passengers and four crew 
members that had crashed in Houaphan province in northern Laos.  Authorities confirmed the report the next day 
saying that the helicopter had crashed and all the passengers were killed, saying local farmers told military officials 
that they heard an explosion before the mishap.  A Lao Air Force official told RFA on condition of anonymity that the 
air control tower lost contact with the MI-17 helicopter shortly after it departed. “Higher level commanders will not 
allow us to confirm anything,” he said.  
http://www.upi.com/Top_News/World-News/2015/07/29/Military-helicopter-in-Laos-carrying-23-remains-missing/4771438164540/ 

A man serving a prison sentence for stealing a cell phone was allegedly beaten to death  a detention center in 
Vietnam’s capital Hanoi, according to his sister, who said his body was in “terrible condition,” highlighting killings in 
police custody.  Vu Nam Ninh’s sister told RFA’s Vietnamese Service about this latest killing, adding that she only 
learned of his death after the authorities instructed her to go to a hospital.  When she arrived at the hospital, 
authorities told her family that his death was the result of complications from an “illness.” But Huyen said that 
inspection of her brother’s body clearly showed that he had been killed. 

Myanmar Service reported on the deluge of criticism from rights groups and citizens over a presidential 
pardon granted to 150 Chinese workers just weeks after being sentenced to life in prison for illegal logging. “If the 
government can free these foreign nationals who are illegally exploiting and robbing our natural resources, we want to 
ask why they can’t release people of conscience who are working for reforms in the interests of the country,” asked 
Aung Moe Kyaw of the Assistance Association for Political Prisoners. 
RFA Language Service Monthly Highlights at: 
http://a9.g.akamai.net/f/9/9391/6h/rfa.download.akamai.com/21309/ENG/highlights/july-2015.html 

Cyber Security 
On 7/16/15 the Uyghur American Association website forums were compromised and redirected users to a site 
hosting malware.   On 7/19/15 the Tibet Corps website (www.tibetcorps[.]org)  was compromised with a watering hole 
attack and served malware to visitors.  RFA SysAdmins blocked both websites and redirected DNS queries for 
continued internal monitoring.   
On 8/4/15 RFA detected an uptick in vulnerability scanning / Accunetix activity from two Korean and Hong Kong IP 
addresses. RFA SysAdmins immediately blocked these addresses.  And on 8/10/15 RFA suffered a brief Internet 
outage lasting 15 minutes resulting a phishing email; the PC became infected and started sending spam messages to 
invalid email addresses.  Between the millions of bounced messages returned to the RFA email server and the 
continuing outbound spam messages being sent RFA's Internet connectivity was overwhelmed.  After null routing the 
influx of bounced messages and taking the user’s computer offline, the Internet connectivity returned to normal.  
Mandatory additional cyber-security is being rolled out company-wide. 
General Statistics:  
90.0% of all email sent to RFA in the last 30 days was detected as a "threat message." This is equal to 1.5 million out 
of 1.7 million messages.  RFA fended off approximately 19,000+ random brute force attacks over the last month. 

Research 
RFA Korean evaluation was held on 1 July. 
Khmer’s evaluation took place on 21 July. 
RFA’s Tibetan Uke evaluation is scheduled for 16 Sept. 

RFA Online Highlights for July 
• RFA launched a second human trafficking series with the publication of an info graphic 
• A new hub page in the Burmese language was launched, aggregating coverage of the upcoming general elections. 
• The e-book 'It's not OK.' is now available in print on Blurb.com 
• A new e-book in Korean was produced using a collaborative tool developed by ODDI, PressBook – English version is 

in production phase - featuring former labor camp inmates' recollection of life in these dreaded prisons. 

 
Communications 

RFA’s July 2015 pickups:   http://www.rfa.org/about/inthenews 

http://english.yonhapnews.co.kr/northkorea/2015/07/07/94/0401000000AEN20150707003800315F.html
http://www.upi.com/Top_News/World-News/2015/07/29/Military-helicopter-in-Laos-carrying-23-remains-missing/4771438164540/
http://a9.g.akamai.net/f/9/9391/6h/rfa.download.akamai.com/21309/ENG/highlights/july-2015.html
http://www.tibetcorps/
http://www.rfa.org/english/multimedia/htgraphic-07212015152759.html
http://www.rfa.org/burmese/multimedia/election/home.html
http://www.blurb.com/b/6362991-it-s-not-ok-hardback
http://www.rfa.org/about/inthenews


 

MEMORANDUM 
To: Broadcasting Board of Governors Date: July 17, 2015 

From: John Giambalvo and Nenad Pejic, Subject: Monthly Report for June 2015 
 Interim Managers 
 
 

1. Visits / Events / Awards: From June 29 to July 1, RFE/RL welcomed four members of the BBG 
(Governors Armstrong, Crocker, Kempner, and Weinstein), the chief executives of all BBG networks, 
and senior BBG staff to Prague, where they participated in several in-house events, a celebration of 
the 20th anniversary of RFE/RL’s move to Prague, and the bi-monthly BBG board meeting, which this 
time featured RFE/RL’s annual “deep dive.” 
 On July 4, RFE/RL welcomed 7 Members of Congress, led by Senator Roger Wicker (R-MS) to its 
Prague headquarters, where they were briefed on RFE/RL operations and how the company is 
combating Russian propaganda and combating extremism. Other Members in the delegation were 
Rep. Robert Aderholt, Rep. Steve Cohen, Rep. Michael Fitzpatrick, Rep. Ruben Gallego, Rep. Gwen 
Moore, and Rep. Richard Hudson. 
 Alexander Podrabinek, the host of the Russian Service program “Déjà vu”, was awarded the 
Truman-Reagan Medal of Freedom from the Victims of Communism Memorial Foundation on June 
12 in Washington, DC. 

2. Legal / Personnel Issues: Nothing to report. 
3. Cyber Security / Jamming / Technical: RFE/RL learned on June 11 that the website of its Ukrainian 

Service has been added to a group of websites blocked by the so-called “information and 
communications ministry” of the Donetsk Peoples Republic. RFE/RL has also confirmed that ISP’s in 
Tajikistan are no longer blocking access to RFE/RL websites (as was reported in May). 

4. Security: This information is sensitive and we therefore ask the Board to not share or publicize it. 

5. Journalists in Trouble:  RFE/RL deeply appreciates the expression of support by 16 U.S. Senators, led 
by Sen. Richard Durbin (D-IL), for its Azerbaijani Service and demand for the release of RFE/RL 
contributor Khadija Ismayilova, in the form of a June 8 letter to Azeri President Ilham Aliyev. Azeri 
authorities have scheduled a court date in Ismayilova’s case for July 24. 
 In the morning hours of June 23, two RFE/RL Armenian Service correspondents were beaten by 
police while reporting on a standoff between protesters and police in the Armenian capital, Yerevan. 
Several other members of the RFE/RL crew working at the protest site were also roughed up by 
police, who broke at least one RFE/RL camera used to provide live streaming of the unfolding drama 
and damaged or confiscated other equipment used by RFE/RL correspondents. 
 On June 14, a Radio Mashaal freelancer in Karachi, Pakistan was detained and held for more 
than a day by Pakistani military forces, before he was released following inquiries by Radio Mashaal 
managers. 

6. Pangea Development: Pangea Digital expects to have all Pangea-supported mobile websites moved 
to the new responsive-design platform by the end of July. 

(b) (6), (b) (7)(F)

http://www.rferl.org/content/twenty-years-in-prague/27106790.html
http://www.svoboda.org/archive/ru_bz_dejavu/latest/896/16957.html
http://www.rferl.org/content/release-us-senators-deplore-politically-motivated-arrests-call-for-ismayilovas-release/27119124.html
https://www.occrp.org/en/daily/4162-azerbaijan-court-date-shifted-for-ismayilova


 

MEMORANDUM 
To: Broadcasting Board of Governors Date: August 14, 2015 

From: Nenad Pejic, Subject: Monthly Report for July 2015 
 Interim Manager 
 

1. Visits / Events / Awards: RFE/RL’s Arabic Service to Iraq, Radio Free Iraq (RFI) aired its final 
broadcast on July 31. The resources of RFI are being merged with Radio Sawa Iraq to provide the 
audience with extensive Iraq-specific news and informational programming. 
 RFE/RL Editor-in-Chief and Interim Manager Nenad Pejic visited Washington from July 22-30, to 
participate in the BBG editorial retreat on extremism and to accept, on July 29, the Washington-
based National Press Club’s John Aubuchon Press Freedom Award on behalf of jailed investigative 
journalist and RFE/RL contributor Khadija Ismayilova. During his visit, Pejic also took part (with Gov. 
Weinstein and IBB Deputy Director Jeffrey Trimble) in a meeting with Sen. John McCain (R-AZ), 
staffers with the House Foreign Affairs Committee and Congressional Ukraine Caucus, and senior 
managers at the National Endowment for Democracy. 
  A bipartisan group of 16 Members of Congress visited RFE/RL’s Prague headquarters on August 
7, under the auspices of the Transatlantic Capitol-to-Capitol Exchange, sponsored by the Ripon 
Society and Franklin Center for Global Policy Exchange. The participants learned about RFE/RL and 
its work, specifically as it regards Russia, Ukraine, and Iran. 

2. Legal / Personnel Issues: On July 24, John Giambalvo announced that he was withdrawing from his 
role as co-Interim Manager, expressing full support for Interim Manager Nenad Pejic and for the 
RFE/RL Board’s efforts to find a full-time CEO based in Prague. 
 Effective July 22, Sardy Bernard is RFE/RL’s new Chief Technology Officer. Bernard will direct the 
overall technical support operations of RFE/RL, including broadcast engineering, project 
management, network/systems technology, voice communication, information technology, Pangea 
development and operations. 

3. Cyber Security / Jamming / Technical: Nothing to report. 
4. Security: Nothing to report. 
5. Journalists in Trouble: The trial of RFE/RL contributor Khadija Ismayilova opened on July 24, with a 

preliminary hearing held in a small courtroom in Baku. The next hearing was scheduled for August 7. 
 RFE/RL Turkmen Service freelancer Saparmamed Nepeskuliev has been unreachable since early 
July, and it is feared that he has been arrested by Turkmen officials. On July 28, family members told 
Alternative News Turkmenistan that Nepeskuliev had been arrested on drug possession charges, 
and that his “court process may start soon.” The Service’s director has contacted Nepeskuliev’s 
family, including his mother, on several occasions, who first confirm, then deny that he has been 
arrested, saying “he has disappeared” -- an indication that his relatives fear to provide accurate 
information to the outside world, and of possible pressure on them from Turkmen authorities. 
Nepeskuliev's whereabouts and fate still cannot be conclusively confirmed. The Committee to 
Protect Journalists, Reporters Without Borders, and Human Rights Watch have all demanded that 
the Turkmen government immediately release Nepeskuliev. 

6. Pangea Development: All Pangea- supported mobile websites have now been moved to the new 
responsive-design platform, with the first websites expected to move to the desktop version of the 
new, responsive-design platform by the end of December.  

http://www.rferl.org/content/release-radio-free-iraq-signs-off-after-17-years-of-service/27161327.html
http://www.rferl.org/content/release-radio-free-iraq-signs-off-after-17-years-of-service/27161327.html
http://www.rferl.org/content/release-national-press-club-honors-azeri-journalist/27159729.html
http://www.rferl.org/content/release-national-press-club-honors-azeri-journalist/27159729.html
http://habartm.org/archives/3319
https://cpj.org/2015/07/freelance-reporter-arrested-in-turkmenistan.php
https://cpj.org/2015/07/freelance-reporter-arrested-in-turkmenistan.php
http://en.rsf.org/turkmenistan-freelance-journalist-held-31-07-2015,48169.html
https://www.hrw.org/news/2015/07/30/turkmenistan-free-rights-activist-immediately


 

MEMORANDUM 
To: Broadcasting Board of Governors Date: September 14, 2015 

From: Nenad Pejic, Vice President and Acting CEO Subject: Monthly Report for August 2015 
 
 
1. Legal / Personnel Issues: On August 12, 2015, the Russian Court of Appeal dismissed virtually all of 

the claims brought by TV-Novosti, the parent company of RT, against RFE/RL. As mentioned in the 
April 2015 monthly report (dated May 15, 2015), TV-Novosti had sued RFE/RL over the latter's 
report that the United Kingdom licensing authority had sanctioned RT for repeated misstatements 
about the conflict in Ukraine; TV-Novosti was appealing the lower court's rejection of its claims. The 
Court of Appeal did find that one phrase in RFE/RL's report improperly discredited the plaintiff, and 
RFE/RL has deleted that phrase from the report. 
 On August 6, the RFE/RL Board of Directors appointed Nenad Pejic Vice President of RFE/RL, Inc. 
 On August 28, John Giambalvo resigned as RFE/RL Vice President and Chief Financial Officer, 
effective September 4. On September 8, the RFE/RL Board of Directors appointed Stephanie Schmidt 
as Acting Chief Financial Officer and Treasurer. 
 August 31 was the last day of employment for the staff of Radio Free Iraq. Of these, four joined 
MBN in August, while a fifth will be able to join MBN in September after completing the visa 
process. Three RFI employees on Czech contracts have transferred to other positions with RFE/RL. 

 
2. Cyber Security / Jamming / Technical: Nothing to report. 

 
3. Security: Nothing to report. 
 
4. Journalists in Trouble:  On September 1, investigative journalist and RFE/RL contributor Khadija 

Ismayilova was sentenced to 7.5 years in prison. On September 3, an RFE/RL-organized Google 
Hangout examined the case and ways to support media freedom in Azerbaijan; rights groups 
worldwide have condemned the verdict along with media outlets such as BBC, Washington Post and 
New York Times. 

On August 31, RFE/RL Turkmen Service freelancer Saparmamed Nepeskuliev was reportedly 
convicted and sentenced to three years in prison. On September 7, the Turkmen Service reached 
Nepeskuliev's mother at her home by telephone, who confirmed the sentence based on information 
secured by her daughter. There is no official confirmation of the sentence. On September 8, 
Reporters Without Borders have all demanded that the Turkmen government provide full details 
about his current status and free Nepeskuliev “without delay.” RFE/RL is working with U.S., EU, and 
OSCE officials to obtain information about Nepeskuliev’s status and secure his release. 

 
5. Pangea Digital: The Pangea team has launched beta applications for the Samsung Smart TV platform 

for three RFE/RL Services -- Radio Farda, the Ukrainian Service, and the English rferl.org. In addition, 
with the move of all Pangea-supported mobile websites to the new responsive design platform, 
work is now focused on moving the first services to the desktop version of the responsive platform, 
which should begin by the end of December. 
 Pangea Digital designers also created microsites with RFE/RL coverage of the 15th anniversary of 
the Kursk tragedy (six languages) and 10th anniversary of the Beslan school massacre (eight 
languages), and implemented several new features for the responsive platform and social media. 

http://www.rferl.org/content/azerbaijan-khadija-ismayilova-verdict/27220240.html
http://www.rferl.org/content/rferlive-the-case-the-verdict-and-media-freedom-in-azerbaijan/27221143.html
http://www.rferl.org/content/rferlive-the-case-the-verdict-and-media-freedom-in-azerbaijan/27221143.html
https://www.cpj.org/2015/09/cpj-condemns-75-year-prison-term-for-khadija-ismay.php
http://www.bbc.com/news/world-europe-34001405
https://www.washingtonpost.com/opinions/azerbaijani-reporter-sentenced-to-more-than-7-years-after-a-farcical-trial/2015/09/02/93c6480a-5193-11e5-8c19-0b6825aa4a3a_story.html
http://www.nytimes.com/2015/09/06/opinion/sunday/foreign-journalists-under-fire.html
http://www.rferl.org/content/journalists-in-trouble-mother-condemns-official-silence/27235236.html
http://www.rferl.org/content/journalists-in-trouble-mother-condemns-official-silence/27235236.html
http://www.rferl.org/content/turkmenistan-fated-for-prison/27237643.html
http://en.rsf.org/turkmenistan-freelance-journalist-held-31-07-2015,48169.html
http://www.rferl.org/fullinfographics/infographics/kursk-russia-submarine-disaster/27183289.html
http://www.rferl.org/fullinfographics/infographics/beslan-massacre-tragedy-timeline/27218740.html


 
 
 
June 18, 2015 
  
MEMORANDUM FOR: Broadcasting Board of Governors 
 
FROM:   Kelu Chao, VOA Acting Director 
 
SUBJECT:   VOA’s Monthly Report for May 
 
 
KEY ISSUES / CHALLENGES 
• VOA Burundi stringer Desire Hatungimana has fled to Rwanda following weeks of threats 

and intimidation from security and government officials. A pro-government blog identified 
Hatungimana as one of the reporters it says was inciting protests against the decision by 
President Pierre Nkurunziza to seek another term. The deputy spokesperson of the security 
ministry and police said that the media were to blame for the remaining pockets of protests. 
"It is a movement of some journalists - especially those sent by the international media - 
who... organize groups of people in remote areas, away from police, and ask them to sing, to 
exhibit placards," the spokesperson said. 

• On May 17, VOA English launched its new International Edition. VOA’s flagship English 
news radio program is much more conversational and features expert interviews and de-
briefers with VOA reporters around the world.  The new format also allows hosts to provide 
instant analysis on breaking stories such as the FIFA scandal, the prisoner escape from New 
York’s Clinton Correctional Facility, and Washington’s decision to send more troops to Iraq. 

• The English Division’s partnership with Nigeria’s leading television news station, Channels 
TV, continues to pay dividends in promoting the VOA brand across Africa’s most populous 
nation. Last month, VOA provided the local affiliate live reports on the African Union 
summit, the terror attacks in Pakistan, and human-trafficking in Malaysia.  English also 
enhanced VOA’s exposure by adding weekly business reports from New York that are 
carried on Channels’ most watched program, The News at Ten. 

• VOA English is still jammed by China. In fact, any VOA English that can be received in 
China, even if it is officially meant for a region other than Asia, like VOA English to Africa, 
is jammed. This so-called “hash” jamming is used by the Chinese against VOA/English and 
other international broadcasters such as the BBC. It started back in mid-December, 2012. 
Initially was targeting Radio Australia, as well as VOA/Chinese/Cantonese/Tibetan/Uzbek.  
VOA/English frequencies 17895/15580/13590 kHz are constantly jammed, as well as 4930 
kHz and sometimes 6080 kHz. 

• TSI has identified a Chinese report that a Medium Wave transmitter site located near 
Yanbian close to the North Korean border is specifically broadcasting to jam VOA and 
FEBC signals on 1188 kHz and 1566 kHz with a TSD-25 transmitter. The article was 
published on China’s electronic magazine website or “Technology Wind.”  

http://wuxizazhi.cnki.net/Search/KJFT201504118.html


 
 
 
July 17, 2015 
  
MEMORANDUM FOR: Broadcasting Board of Governors 
 
FROM:   Kelu Chao, VOA Acting Director 
 
SUBJECT:   VOA’s Monthly Report for July 
 
 
KEY ISSUES / CHALLENGES 
  
• BBG Governor Matthew Armstrong met with Burmese President Thein Sein in 

Naypyidaw June 24 to discuss VOA and public diplomacy. President Sein told 
Governor Armstrong that he has been a VOA listener since he was a student and 
thanked him for BBG efforts to train Burmese journalists. They discussed the role of 
the media in Myanmar’s transition, and Governor Armstrong thanked the President 
for allowing VOA to establish one of the first foreign news bureaus.  U.S. 
Ambassador Derek Mitchel, Burmese Foreign Minister Wunna Maung Lwin, and 
VOA EAP Director Bill Baum joined those talks. Baum and Armstrong also visited 
the country’s second-largest station, Myawaddy TV, where Director Major Thuta said 
the military-run station welcomes more VOA news and learning English programs. 

• VOA Kirundi reporter Diane Nininahazwe survived a grenade attack on her home in 
Bujumbura after reporting on a series of unexplained nighttime abductions north of the 
capital. Nininahazwe fled to Rwanda as did VOA Kirundi reporter Desire Hatungimana 
who received a series of death threats following a pro-government website naming him 
among a group of journalists allegedly organizing protests against President Pierre 
Nkurunziza running for a third term. "The authorities must ensure the safety of 
journalists especially during the current political turmoil in Burundi," says Committee 
to Protect Journalists Africa Coordinator Sue Valentine. "The state must investigate all 
threats against the press and bring the perpetrators to justice." 

• VOA Mandarin service saw a serious backlash against its contributors and guests. 
Well-known Beijing human rights lawyer Wang Yu disappeared two days after she 
participated in VOA Mandarin’s Issues & Opinions show to discuss rule of law. The 
authorities later revealed that she was detained as part of a wider round up of human 
rights lawyers suspected of being part of a “criminal gang.” Lawyer Zhou Shifeng 
appeared on VOA’s Weishi to talk about Wang Yu’s disappearance. The next day he 
was detained as well. Attorney Zhang Lei participated in a Q&A on Weishi about the 
round up, and he too was summoned to the local police station for a “talk.” Attorney 



2 
 

Chen Jiangang was scheduled to appear on Weishi July 13, but when the producer 
called him for the show, he said he was in a police station being questioned. 

• The BBG Office of Strategy and Development in collaboration with VOA’s Africa 
Division conducted an eight-day workshop on entrepreneurial journalism in 
partnership with Bayero University in Kano, Nigeria. The workshop focused on 
multimedia storytelling, video, social media, and digital publishing. Using 10 iPhones 
and two Mac computers, the participants learned how to record, edit, and share audio 
and video on multimedia platforms. They were also exposed to core business 
development concepts, financing, sales and marketing strategies. Six of the 
participants developed a business model for a media communications and advertising 
company and raised more than $5,000 to launch Waves Advertising Limited. 

• VOA English announced the names of 10 English students from Central and East 
European countries who will come to Washington in September for a two-week VOA 
fellowship.  The announcement by live video conference was made during the 
graduation ceremony for “English for Journalists,” a ten-week course developed by 
the U.S. State Department and VOA English. Journalists and journalism students in 
Belarus, Bosnia-Herzegovina, Hungary, Kosovo, Latvia, Macedonia, Romania, 
Serbia, Slovakia and Ukraine enhanced their journalism and English language skills 
through this innovative course that blends internet learning and classroom teaching 
with online discussions with VOA journalists. The top students from each country 
that participated in the pilot course will come to VOA in the fall. 

• VOA’s English Division launched new business segments for its Africa 54 and 
International Edition programs and its affiliate Channels TV in Nigeria.  Anchored by 
former CBS News and Bloomberg Correspondent Alexis Christoforous, these fast-
paced radio and TV reports examine the day’s leading economic stories, with a focus 
on African business news. According to the head of Channels TV’s business team, 
“We appreciate the report you sent to us and would like this relationship to continue.” 

• In collaboration with the Newseum, VOA hosted a forum June 18 to examine the role 
of cameras in the relationship between police and citizens.  “In the Public Eye, Police, 
Cameras & Constitution” included active and former law enforcement officers, 
academics and free speech advocates. The Washington Examiner referenced the event 
in an article discussing police use of body cameras.  Chicago's PBS television station, 
WYCC, streamed the event live on its website. 

 
 
 

http://r20.rs6.net/tn.jsp?f=001I85bR5Czam91m6Ngw14NZQm3k9e86WPZ_Y7xxk5DRsocVh5XkxlFtfabWeCCEXCEsni7wOeHcIZh5bj0kdYgxdxjttaYXG0nqBrP5_6ZAYVwmO1W72epNrcvpxokQevq18e8GLZKC5c7kyKluq6PtmjK6jxyUQf-GG7XIPjTa7SHY-t3tLtSTtXp34r_zOMkDyoCW5_GMjPXtLtwihfbVBBtJKx73Y-iP7JxnBQmE8TuDr8jP2VBAEQRrrtR8xAPhLKzTE9_vjE-ssmjg0cE0mIhI8PdE9X6x8hM-8ykxQc=&c=-b_dfbNi-3bUpmZVgFdXe263XPZ5844tgzfR1aZSzZxWcrQ_mxKDkQ==&ch=_lf_C4t0tJ7kjkDLNwiQ9EZphA_fRJBfW1PPBvRchxkuftcRYIfW7A==


 
 
August 20, 2015 
  
MEMORANDUM FOR: Broadcasting Board of Governors 
 
FROM:   Kelu Chao, VOA Acting Director 
 
SUBJECT:   VOA’s Monthly Report for August 
 
 
KEY ISSUES / CHALLENGES 
• VOA Portuguese-to-Africa Stringer, Coque Mukata, was detained by police in Angola on 

August 8, prior to a demonstration by a group of mothers of activists calling for their sons to 
be released. Mukuta was released 30-minutes after being detained (or as police say, 
“retained”) only to be arrested again by police. He was held for three hours and was released, 
unharmed, after police repressed the demonstration. His camera was confiscated.    

• VOA was the world’s news source of choice for coverage of the terrorist attack in Bangkok 
on August 17. Correspondent Steve Herman arrived at the scene minutes after the blast at the 
Erawan Shrine, and immediately broadcast the aftermath live via Periscope. BBC, CTV, 
CNN, Mashable and USA Today were among the dozens of media outlets that used reporting 
from Herman, VOA editor Barry Newhouse and photojournalist Zinlat Aung. The CBS 
Evening News aired Steve Herman’s report, with full attribution to VOA. Herman is a must-
follow for East Asia news junkies, with more than 38-thousand Twitter followers and 39-
thousand tweets. Follow him @W7VOA.  

• VOA Persian has launched a new weekly program targeting young, educated viewers in Iran. 
Tablet is hosted by renowned Iranian investigative journalist Masih Alinejad from VOA’s 
New York studios. Through her hundreds of thousands of social media followers, she solicits 
original video on social and cultural issues. As well, Alinejad connects New Yorkers and 
Iranians by asking common cultural questions, revealing experiences and differences. Tablet 
is produced by Saman Arbabi, co-creator of the hit VOA program Parazit.   

• Popular Congolese musician Fally Ipupa and participants from President Obama’s Young 
African Leaders Initiative helped launch VOA’s newest television program, Vous et Nous.  
Produced by VOA’s French-to-Africa Service, Vous et Nous is a weekly 30-minute program, 
featuring entrepreneurs and trendsetters who are making a difference in areas such as 
education, technology and pop culture. Affiliates in Gabon, Ivory Coast, Chad, Senegal and 
the Democratic Republic of Congo are carrying the program. 

• VOA cameras and microphones blanketed the Young African Leaders Initiative Summit in 
Washington. The program gives 500 young leaders from Sub-Saharan Africa the opportunity 
to study in at U.S. universities. 100 of them are selected to come to Washington for a six-
week professional development experience. Many of the YALI Fellows made time to appear 
as guests on programs from VOA’s English-to-Africa and native language services, and 
expressed their appreciation for VOA programming.   

https://twitter.com/W7VOA

	IBB Reports
	IBB Monthly Report
	IBB Monthly Report (2)
	IBB Monthly Report (3)

	MBN Reports
	MBN Monthly Report (2)
	MBN Monthly Report
	MBN Monthly Report (3)

	OCB Reports
	OCB Monthly Report (2)
	OCB Monthly Report
	OCB Monthly Report (3)

	RFA Reports
	RFA Monthly Report (2)
	RFA Monthly Report
	RFA Monthly Report (3)

	RFERL Reports
	RFERL Monthly Report
	RFERL Monthly Report (2)
	RFERL Monthly Report (3)

	VOA Reports
	VOA Monthly Report (2)
	VOA Monthly Report
	VOA Monthly Report (3)

	LetterF.pdf
	LetterF_Page_1
	LetterF_Page_2

	CoverPaqeTemplateR.pdf
	Description of document: Five (5) most recent Monthly Reports to the Broadcasting Board of Governors (BBG) (2015)
	Posted date: 26-June-2017
	Source of document: BBG FOIA Office Room 3349 330 Independence Ave. SW Washington, D.C. 20237 Fax: (202) 203-4585




